De Vlaamse multimerkenretailer ZEB neemt het franchisenetwerk PointCarré over, dat zich met 28 winkels de Waalse tegenhanger van de modeketen mag noemen. Beide ketens blijven apart functioneren, maar gaan voor een gezamenlijke groeistrategie.
“We blijven concurrenten”
ZEB heeft vandaag 62 verkooppunten in België en is daarmee naar eigen zeggen de grootste multimerkenketen op de Belgische markt. Het franchisenetwerk PointCarré is de tweede grootste speler in de markt. “Met de overname van PointCarré kunnen we ons beide versterken, ons winkelnetwerk verder uitbreiden en de druk vanuit internationale spelers counteren”, reageert Luc Van Mol, CEO van ZEB, op het overnamenieuws.
“Na de overname blijft elk enseigne zijn eigenheid behouden en strikt genomen blijven we concurrenten van elkaar”, zegt PointCarré-topman Xavier Goebels dan weer. “Maar tegelijk zijn er heel wat synergieën op vlak van logistiek, aankoopkracht, informatica en operationele werking. Qua bedrijfswaarden en toekomstvisie zitten we op dezelfde golflengte en persoonlijk kennen we elkaar al jaren.”
De eerste winkel van PointCarré werd 22 jaar geleden geopend in Bertrix in de provincie Luxemburg. Sindsdien heeft stichter Xavier Goebels het uitgebouwd tot een franchiseconcept met 28 winkels, voornamelijk in Wallonië.
ZEB telt vandaag 9 vestigingen in Wallonië en had de aanval van zijn kant dus al ingezet.
PointCarré naar Vlaanderen via franchising
Xavier Goebels blijft aan als CEO van PointCarré. Hij wordt ook aandeelhouder en bestuurder in de nieuwe groep rond ZEBPointCarré.
PointCarré denkt vooral van ZEB te kunnen leren op het gebied van omnichannel en marketing. “ZEB heeft al een aantal jaren ervaring in het omni-channelverhaal en ook op gebied van gepersonaliseerde klantencommunicatie, marketing en collabs met Belgische designers heeft de retailer een stevige expertise opgebouwd”, klinkt het in het persbericht.
Langs andere zijde ziet Luc Van Mol van ZEB met de overname van PointCarré “heel wat mogelijkheden om ook in Vlaanderen het franchiseconcept verder uit te bouwen en zowel nieuwe als bestaande retailers de kans te geven om toe te treden en futureproof te worden”. Doel is dat PointCarré ook in Nederlandstalig België actief wordt via franchising.
“Het bundelen van de krachten is volgens mij een absolute noodzaak en de enige manier om de toekomst veilig te stellen in de modewereld van vandaag, die hyperconcurrentieel is met tal van mondiale spelers waar we als lokale keten tegen op moeten boksen”, besluit Luc Van Mol.
MRT