Cash Converters opende zijn deuren in 1999, als eerste Brusselse vestiging van deze wereldmarktleider in tweedehandsgoederen. Vandaag telt de franchiseketen 28 vestigingen in België. De winkel aan de Steenweg op Elsene kende zopas een volledige relooking. Vandaag is de markt van de tweedehands in volle bloei. De nieuwe « look & feeling » van Cash Converters – comfortabel, veel licht, transparant, gezellig – weerspiegelt dan ook de positieve en dynamische sfeer in de sector.
Duurzaam hergebruik : de sleutels van het succes
In 2017 zal Cash Converters, de wereldleider in kwaliteitstweedehands, met meer dan 700 winkels wereldwijd verspreid, zijn twintigjarige aanwezigheid op Belgische bodem vieren. De franchiseketen Cash Converters telt vandaag 28 vestigingen in België. Om dit op een passende wijze te vieren, krijgen de winkels een relooking, zowel binnen als buiten, zodat ze nog beter beantwoorden aan de verwachtingen van de actuele en toekomstige klanten, ondertussen meer dan een miljoen in België. De winkel die het meest recent een nieuwe “look & feel” kreeg, is de franchisevestiging in Elsene.
Het succes van de franchiseketen valt in de eerste plaats te verklaren door de mentaliteitswijziging die, sinds meerdere jaren, geleidelijk aan tot stand gekomen is bij alle categorieën van de bevolking. Studenten, kaderleden, zelfstandigen, gepensioneerden…. Het cliënteel van Cash Converters is zeer heterogeen, maar deelt een gemeenschappelijk standpunt, dat op gezond verstand berust.
Enerzijds is het een kwestie van geen artikel weg te gooien, dat op nog goed functioneert en een zekere waarde heeft, maar waarvan men geen gebruik meer maakt. Anderzijds steunt de filosofie van Cash Converters op « de slimme aankoop », namelijk niet de volle pot gaan betalen wanneer er een perfect alternatief bestaat.
In totaal bezoeken niet minder dan een miljoen klanten regelmatig de winkels van Cash Converters, of het nu om te verkopen of te kopen is. « Onze klanten bezoeken ons zowel vanuit een economisch als een ecologisch perspectief», verklaart Kurt Rens, General Manager van Cash Converters België. « Wanneer een klant iets koopt of verkoopt bij Cash Converters, weet hij dat hij een goede zaak doet, terwijl hij tegelijkertijd zelf bijdraagt tot een duurzamer economisch model».
Ook al kent de sector van de tweedehands een groot succes op het internet, toch is de belangstelling voor echte, fysieke winkels, groot, wat op verschillende manieren te verklaren valt : “we hebben allemaal thuis, op de zolder, de garage of in de kelder, wel een artikel liggen dat wij dubbel hebben, een geschenk dat wij nooit geopend hebben of een product waarvan men geen gebruik meer maakt maar nog prima functioneert. De aanhangers van het Cash Converters-concept verklaren zich dan ook gelukkig dat geld dat ligt te slapen, te kunnen verzilveren, snel en in alle transparantie, door langs te komen in een van onze 28 winkels. Velen verkiezen ook een zekere veiligheid en respect van hun privacy. Ze willen dan ook liever met ons onderhandelen, in onze winkels, met ons personeel dat speciaal hiervoor opgeleid is, in plaats van een rechtstreekse onderhandeling te moeten aangaan met een potentiële koper van hun waren”, bevestigt Kurt Rens.
Smartphones, tablets en flatscreens, maar ook sportartikelen en klein huishoudelectro om maar een aantal productcategorieën te vermelden… het succes van Cash Converters berust uiteraard ook in het brede gamma artikelen, waaronder alle voorbeelden van de laatste technologische ontwikkelingen.
Relooking : Transparat, eerlijk, menselijk en gezellig
Cash Converters zet zijn uitbreiding voort en verstevigt zijn aanwezigheid op Belgische bodem. Andere belangrijke veranderingen gebeuren vooral op het vlak van het visueel aspect en de inrichting van de winkels. De creatie van een nieuwe “look & feel” werd toevertrouwd aan de Antwerpse specialisten van Retail Office, die vergelijkbare transformaties hebben gerealiseerd voor merken als AS Adventure, Veritas of Van Marcke.
Voor Frédéric Van Hoecke van Retail Office, berust de uitdaging van « Cash Converters » op de mogelijkheid om de bestaande “productenwinkels” om te toveren in gezellige ruimtes, waar beleving, advies van specialisten en het aangename gevoel een goede vondst of zaak te hebben gedaan, moet primeren.
Het is van wezenlijk belang dat de klant zich op zijn gemak voelt. Daarom werd geopteerd voor houten materialen, veel licht en ruimte, een functionel winkel, kortom alles wat kan bijdragen tot een gezellige sfeer. En Kurt Rens besluit : “de nieuwe look & feel van de winkels versterkt nog de goede sfeer die ons personeel tot stand brengt. Voor hen is het heel belangrijk dat het contact met de klanten kan in gebeuren in een sfeer die transparantie en eerlijkheid uitstraalt”.
28
OKT
OKT