Het gaat hard voor Viva Sara. De aanbieder van kwalitatieve koffie en thee, met een koffiebranderij in Vichte, telt vanaf deze lente vier verkooppunten. Die situeren zich allemaal in West-Vlaanderen, maar de familie Deprez sluit uitbreiding in andere provincies en landen zeker niet uit. “We willen mensen stimuleren om niet zozeer veel, maar wel goede koffie te drinken”, leggen zaakvoerders en broers Peter en Bart Deprez uit.
Franchisegevers Bart en Peter Deprez
In 1987 startten Fernand Deprez en vrouw Catherine, in de Leiestraat in Kortrijk met het Kortrijks Koffiehuis. Na als autodidact te hebben leren koffiebranden, nam vader in 1992 Sara koffie uit Vichte over. Zes jaar later bleek ook die ruimte te klein en hebben we een nieuwe vestiging gebouwd op de Jagershoek in Vichte. In 2001 doopten ze de bedrijfsnaam om tot Viva Sara, omdat thee een belangrijke rol kreeg in het gamma. De koffie branden ze zelf in Vichte, de thee komt van plantages en tuinen overal ter wereld.
HOE IS HET FRANCHISECONCEPT GESTART?
Een eerste corner van Viva Sara kwam er in Okay, dat deel uitmaakt van de bekende Deerlijkse meubelzaak Gaverzicht. Het gaat om een take-awayconcept, waar mensen een koffie of thee kunnen bestellen, maar ook een brownie of chocoladekoek kunnen krijgen. Binnenkort krijgt dit een verlengstuk met een gelijkaardige corner in het ziekenhuis AZ Groeninge in Kortrijk. Een tweede formule is het Viva Sara Kaffee, waarbij de winkel op de Grote Markt in Kortrijk als voorbeeld fungeert voor de tweede zaak die in het Zilverpand in Brugge wordt opgestart. Hier staat de beleving rond koffie en thee echt centraal. We trekken dit door naar formules voor ontbijt, lunch en desserts, waarbij we in zoveel mogelijk gerechten koffie en/ of thee verwerken. Binnenkort willen we nog een derde concept uitrollen, met een mobiele formule. Het is de bedoeling dat bezoekers van beurzen en festivals op die manier van onze producten zullen kunnen genieten, maar even goed is dit interessant voor bedrijfsfeesten. Deze formule is nog volop in ontwikkeling.
DE HUIDIGE GROEI VAN HET FRANCHISECONCEPT
2016 was een goed jaar, zowel qua groei als qua marges. De producten zullen binnenkort al op vier locaties centraal staan. Als nuchtere koffiebranders verkiezen franchisegevers Bart en Peter Deprez een geleidelijke aanpak boven een exponentiële groei. Dat wil niet zeggen dat ze niet ambitieus zijn, want er lopen gesprekken om elders in Vlaanderen en ook in het buitenland het franchiseconcept verder te zetten. Zo hebben ze bijvoorbeeld vroeger al met partners in Dubai samengewerkt en sluiten ze niet uit dat ze er hun activiteiten daar zullen heropstarten. Daar willen ze ook de ‘Belgium Style of drinking coffee & tea’ introduceren: koffie en thee met een chocolaatje, een koekje of een dessert.”
HET FRANCHISECONCEPT VIVA SARA IN HET KOFFIELANDSCHAP
Het franchiseconcept Viva sara probeert een zo goed mogelijke mix te vormen van de tweede en derde ‘wave’ binnen de koffiewereld. In de tweede wave, waarvan Starbucks een bekend voorbeeld is, ligt het accent op bereidingen met koffie, melk, slagroom en siropen. De derde wave zet het product koffie/thee weer voluit in de schijnwerpers en heeft ook veel aandacht voor de herkomst van de producten. De kaart van Viva Sara werd dermate opgesteld dat zowel de pure koffiegenieter als de rasechte foodie zich in hun aanbod kunnen vinden.
MRT