Als het over succesvolle strategieverandering in de retail gaat, is franchise –keten Veritas in het afgelopen decennium uitgegroeid tot één van de voorbeelden bij uitstek. De accessoire- en mercerieketen is bijna 125 jaar oud, maar is vandaag dynamischer dan ooit.
“Een bedrijf kan alleen zo lang blijven bestaan als het voor zichzelf sleutelmomenten maakt, zonder zijn authenticiteit te verliezen,” zei bestuursvoorzitter Marc Peeters daar eerder al over. “Die momenten waarop het bedrijf zich opnieuw uitvindt, hebben een accelererende kracht. Samen vormen ze het collectief geheugen, wat voor mij de sterkste basis is voor een bedrijfscultuur.”
Die ‘knooppunten’ in de geschiedenis van Veritas zijn onder andere het ontstaan van het familiale conglomeraat in 1923, waarbij een coöperatieve vennootschap werd opgericht met de zeven families die vandaag nog steeds de aandeelhouders van Verigroup zijn, maar ook de volledige integratie van alle zelfstandige winkels, uitgebaat door franchisenemers, in één filiaalketen in 2010.
In 2002 is Veritas immers aan een enorme ommezwaai begonnen: “We moesten herstructureren als we nog een toekomst voor Veritas wilden. Het individualisme werd geparkeerd en er werd een top-down kapitaalstructuur in gebruik genomen. Alle processen, bedrijfssystemen en zo meer werden op die manier veranderd,” zei Marc Peeters daarover.
Het is ook in die periode (vanaf 2007) dat Veritas aan zijn ambitieuze expansie in franchising van tien winkelopeningen per jaar begon én zijn bekende logo met de knoop inruilde voor een moderne, frisgroene schijf. “Dat het een sleutelmoment was, kan ik je verzekeren. Het was emotioneel heel zwaar om afscheid te nemen van het logo met de knoop,” herinnert Marc Peeters zich.
Buitenlandse plannen worden concreet
Recentere mijlpalen waren dan weer de opening van de webshop, de verhuis naar een gloednieuw hoofdkantoor vorig jaar en als klap op de vuurpijl de aankondiging dat Veritas zijn aandeelhoudersstructuur openstelt voor een externe partner, om met een buitenlandse expansie van start te kunnen gaan.
“Onze ambitie is om over circa vijf jaar zowat 200 winkels te hebben”, liet Peeters daarover optekenen. “Voor België en Luxemburg hebben we recentelijk nog een studie laten doen, waaruit bleek dat er plaats was voor circa 140 verkooppunten. Dat betekent dat we de andere in het buitenland zullen openen.” De eerste buitenlandse testwinkels zijn voor 2105 voorzien.
DEC