In de krant « le soir » van vorig weekend lazen we een interview met Stephan De Brouwer, sinds 7 jaren directeur van de Belgische afdeling van de franchiseformule McDonald’s, bekend als s ’werelds grootste fastfoodketen in de wereld.
Het artikel vermeld niet terug te komen op de verschillende problemen van de franchiseketen McDonalds buiten België.
Het Belgische Netwerk van McDonald’s bestaat uit 70 restaurants na de laatste opening van het franchiseverkoopunt in Groot-Bijgaarden, waarvan 69 uitgebaat worden door respectievelijk 22 franchisenemers.
Dit jaar zijn er nog 4 nieuwe restaurants gepland en hetzelfde ritme zou worden voortgezet in 2016.
Een snellere expansie is bijna onmogelijk door de moeilijkheid om het verkrijgen van de vergunningen en langs de andere kant de kost van de Belgische loonkost ten op zichtte van onze buurlanden.
Het publiek heeft niet altijd het juiste beeld over de structuur van McDonalds in België. Een Master-franchise is eigenaar van de formule om de expansie in België te verzekeren. Deze investeert in de immobiliën en de franchisenemer investeert op zijn beurt in de inrichting en beheert alle business aspecten zoals, recrutering, marketing, management, …).
MEI