Retail Partners Colruyt Group, de nieuwe naam voor Spar Retail, tekent een nieuw formulebeleid uit voor de Spar-winkels. De naam Eurospar verdwijnt, zodat nog twee Spar-formules overblijven: Spar, voor winkels boven 450 à 500 m² die mikken op wekelijkse en dagelijkse boodschappen, en Spar Compact voor winkels tussen 300 en 450 m² die het moeten hebben van dagelijkse en aanvullende boodschappen. De ingreep moet zorgen voor een meer eenduidige merkbelofte.
Bovendien vernieuwt Retail Parters het Spar-logo, met een expliciete vermelding van Colruyt Group op de winkelgevels. Zo kunnen de zelfstandige ondernemers zich beter onderscheiden van de collega Spar-winkeliers die bij Lambrechts zijn aangesloten. Die verzuchting bestond immers al langer onder de Spar-winkeliers van Colruyt. Het nieuwe logo kwam er echter pas na ‘stevige gesprekken’ met de internationale Spar-organisatie, die de Spar-huisstijl bewaakt, liet directeur-generaal Dirk Depoorter verstaan. De toevoeging ‘Compact’ aan de formulenaam bestaat nergens anders in de wereld, maar is typisch Colruyt (zie ook Okay Compact). De nieuwe uithangborden worden vanaf januari uitgerold.
Marktaandeel stijgt
Hoewel het aantal Spar-winkels in ons land sinds 2009 is gedaald van 325 naar 214, is het marktaandeel gestegen van 3,07 tot 3,4%. Met Spar, Alvo, Mini Market en de vrije klanten samen heeft Retail Partners momenteel een marktaandeel van 5,11%, aldus Dirk Depoorter. De groothandelsomzet bedraagt 660 miljoen euro. De omzet per winkel is gestegen met een index 121. Enkel Lidl deed in dezelfde periode beter (122). En er is nog groeipotentieel. De zelfstandigen blijven investeren en recente remodelings hebben geleid tot omzetstijgingen van 15% tot soms wel 60%.
Prijsbeleid verderzetten
Een van de succesfactoren is volgens Dirk Depoorter het sterke prijsbeleid bij Spar. “Prijs is een basisverwachting bij de consument. We werken er hard aan, dat is de kracht van Colruyt Group. De laatste prijsenquête van Test-Aankoop leert dat Eurospar een prijsindex 108 heeft en Spar 109. Uit onze eigen prijsopnames blijkt dat Albert Heijn slechts 0,47% goedkoper is dan wij. Intermarché is 1,5% duurder, Delhaize 2% en Carrefour market 2,5%. Daar willen we staan. De consument begint het te weten. Met ons nieuw distributiecentrum in Mechelen worden we trouwens nog efficiënter!” (svr)
DEC