Een goed jaar na de vernieuwing van het Proxy Delhaize franchiseconcept is er nu ook een stadsversie van de franchiseformule. Die mikt met twee circuits zowel op gehaaste passanten als op lokale shoppers. Een vernieuwend broodjesconcept springt in het oog.
“Sinds de lancering vorig jaar van het nieuwe franchiseconcept in Denderhoutem, hebben al meer dan twintig zelfstandigen intussen het nieuwe Proxy Delhaize-concept uitgerold en de resultaten zijn meer dan het dubbele van wat we hadden verwacht”, vertelt een enthousiaste VP Affiliated Supermarkets Kris Volckaert. “Elke verbouwde franchisewinkel groeide met dubbele cijfers. Intussen is de pijplijn al goed gevuld tot een stuk in 2016. Het zijn uiteindelijk de zelfstandigen franchisenemers die het openingsritme bepalen. Onze relatie met onze aangesloten ondernemers is een ‘wij’-verhaal. Wij zijn geen franchiseorganisatie die verplichtingen oplegt, we werken samen en vinden de lokale toets van de ondernemer een verrijking.” Ook de ontwikkeling van het stadswinkelconcept Proxy Delhaize Manhattan verliep in nauwe samenwerking met de lokale franchisenemer. Ondernemer Ben Yaghlane – die ook als franchisenemers de AD Delhaize Anspach runt – kent Brussel als z’n broekzak en hielp het winkelconcept goed af te stemmen op het lokale cliënteel. Hij adviseerde onder andere bij het optimaliseren van de kassazone en het samenstellen van het internationale assortiment.
Twee circuits
Wat onderscheidt deze franchise stadsformule van een ‘standaard’ Proxy Delhaize? Een opmerkelijke innovatie is het vloerplan, met een ‘tweede circuit’. Shoppers kunnen in het eerste gedeelte van de winkel snel alle aankopen voor onmiddellijke consumptie bij elkaar vinden en zich meteen naar de kassa’s begeven. Ook die kassazone is vernieuwend. Klanten maken makkelijk de keuze tussen één van de zes Quick Scan-kassa’s (enkel betaalkaarten) of vier bemande kassa’s.
Snelheid is essentieel in deze winkel, waar kantoorwerkers rond lunchtijd een ware overrompeling veroorzaken. De medewerkers in deze winkel moeten dan ook polyvalent zijn: op piekmomenten krijgt de kassazone prioriteit, tijdens de daluren kunnen de rekken worden aangevuld. De communicatie is wat flitsender, helemaal afgestemd op de gehaaste stadsshopper die slechts enkele minuten de tijd heeft. Het frisse design van de winkel is opnieuw van de hand van de ‘huisdesigners’ van Minale Design Strategy.
Plaatsvervangende koelkast
Het assortiment van zo’n 12 000 referenties focust op de hardlopers in elke categorie. Het Delhaize-merk (50% van het aanbod) speelt een sleutelrol. Voor een stadswinkel is er een opmerkelijk ruimtelijk gevoel: lage meubels, brede gangpaden en een goed uitgekiende functionele (accent)verlichting dragen daartoe bij. Met z’n 700 m² is dit uiteraard geen echt kleine stadswinkel.
Deze franchise Proxy Delhaize ligt in de Brusselse Noordwijk, nabij het Rogierplein en het Noordstation. Hij trekt twee types klanten, verklaart Bart Van de Velde, director Proxy Delhaize. “Enerzijds heb je de vele kantoorwerkers uit de buurt. Zij hebben weinig tijd en komen snel iets kopen ‘on the go’. Anderzijds zijn er de lokale bewoners. Die hebben iets meer tijd en komen verschillende malen per week – of zelfs per dag – langs. Voor hen is deze winkel een soort plaatsvervangende koelkast.” (svr)
DEC