Ontmoeting met de franchisenemer Marie Pascale Hoarau van Yves Rocher

Geplaatst door: Franchising Belgium

Franchsing Belgium heeft Marie Pascale Hoarau, franchisenemer van Yves Rocher, ontmoet in haar winkel gelegen in de Tongerenstraat 7 in Etterbeek.

Haar winkel van 70 m² beschikt over een schoonheidsinstituut op de eerste verdieping en telt 3 cabines. Marie Pascale wordt bijgestaan door 5 werknemers en een student schoonheidsspecialiste.

Van informatica naar plantaardige cosmetica

Franchisenemer Marie Pascale legt ons uit: “In eerste instantie had ik niets om aan de slag te gaan in de schoonheidssector aangezien ik een opleiding in informatica had. Maar in 1993 kreeg ik de opportuniteit om gedurende 6 maanden de manager van een franchisewinkel van Yves Rocher te hulp te schieten. Deze ervaring viel me enorm in de smaak. Mijn ouders werkten ook als zelfstandigers in de horeca.

Van start in het universum van Yves Rocher

In 1998 kreeg ik de kans een franchisewinkel van Yves Rocher over te nemen, 100m verwijderd van mijn actuele franchisewinkel te Sint-Lambrechts-Woluwe. In 2008 verhuisde ik naar mijn actuele winkel gelegen in de Tongerenstraat. Deze straat is één van de bekendste en levendigste winkelstraat in Etterbeek. Je hebt daar meer visibiliteit en verkeer.

De franchisewinkel werd in 2014 verbouwd en aangepast aan het nieuwe concept van Yves Rocher. Momenteel wordt de winkel opnieuw aangepast aan het nieuwe Botanical Beauty Lab’ concept, meer design en beter gesegmenteerd naar de klanten toe. Het nieuwe concept biedt de klanten de mogelijkheid om de producten te testen en hen een interactieve ervaring voor te stellen die in overeenstemming komen met de nieuwe retail trends.

De nieuwigheden van dit nieuw concept zijn, een kassa die zo weinig mogelijk plaats inneemt en die ruimte geeft aan ergonomie, aan de service en additionele verkoop met een cadeaubar.

Wat is uw relatie met de franchisegever?

Ik heb een uitstekende relatie met mijn franchisegever. We houden trimestriële vergaderingen bij met alle Brusselse franchisenemers om onze ervaringen te delen en uit te wisselen. We hebben ook de mogelijkheid om onze franchisegever via een telefoonlijn te contacteren, het “Allo franchise”, die gewijd is aan franchisenemers wanneer ze met problemen kampen.

Welke zijn volgens u de onmisbare kwaliteiten van een goede franchisenemer?

Ik denk eerst en vooral dat je een passie moet hebben voor het franchiseconcept. Als zelfstandige franchisnemer is het ook van groot belang om management capaciteiten te bezitten voor het goed beheer van het verkooppunt.

Hebt u geleden van de crisis die we momenteel doormaken?

Het spreekt van zelf dat de effecten van de crisis voelbaar zijn op de omzet. Een reden te meer om onze inspanningen te verdubbelen om aan de vraag van onze klanten te voldoen zodat ze snel terug komen in onze winkel.

 Hebt u projecten voor de toekomst?

Momenteel focus ik mij aan het goed functioneren van mijn franchisewinkel, het verzorgen van mijn klanten en een doeltreffend team te hebben. Dit zijn mijn prioriteiten.

 

Indien u meer informatie wenst over het franchiseformule Yves Rocher, klik hier.