De Belgische Minister van Consumenten Kris Peeters wil dat de Belgische Mededingingsautoriteit de fusie tussen Ahold en Delhaize van naderbij bekijkt. Volgens hem kan die fusie de concurrentie op de Belgische markt aantasten.
“Geen pan-Europese impact”
“Het samengaan van Delhaize en Ahold kan de concurrentie beïnvloeden specifiek op de Belgische interne markt, en heeft niet meteen een pan-Europese impact. Daarom is het van belang de impact ervan op de Belgische markt in het bijzonder te laten onderzoeken door de Belgische Mededingingsautoriteit”, zegt Peeters in een brief aan de Europese Commissie, zo schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd.
Momenteel is de Europese Commissie immers aan het bekijken wie de gevolgen voor de fusie moet nagaan. Ahold en Delhaize komen in vrijwel heel Europa niet rechtstreeks met elkaar in concurrentie, behalve in België. Naast de honderden winkels van Delhaize heeft ook Ahold met Albert Heijn al meer dan dertig filialen in België. Naar alle verwachting zal de Europese Commissie dan ook de Belgische Mededingingsautoriteit aanduiden om de zaak te onderzoeken.
Bron : Retail Detail
9
SEP
SEP