

GfK analyseerde de impact van de coronacrisis op de Belgische FMCG-markt. Buurt- franchisewinkels kenden de sterkste groei in de maand maart, de eerste maand van de lockdown. Merken leverden wat marktaandeel in, ten gunste van de huismerken.
Lees Meer

PointCarré, de franchiseketen van modewinkels van de groep Fraluc, waar Colruyt de eigenaar van is, lanceert een webwinkel. Een project waar de keten al 18 maanden mee bezig is.
Lees Meer

Er is een eerste arrest uitgesproken over de lockdown maatregelen en met name over de versoepeling ervan. Vanaf zaterdag 18 april 2020 mochten enerzijds “de doe-het-zelfzaken met een algemeen assortiment die hoofdzakelijk bouwgereedschap en/of bouwmaterialen verkopen” en anderzijds “de tuincentra en boomkwekerijen die hoofdzakelijk planten en/of bomen verkopen” heropenen.
Lees Meer

AB InBev scheldt haar horeca-franchise uitbaters de huur van de maand april kwijt. Met de eigenaars van de panden - de brouwerij is zelf niet eigenaar maar verhuurt deze door - worden momenteel gesprekken gevoerd over ‘verdere solidaire mogelijkheden’
Lees Meer

In deze ongeziene crisisperiode worden ondernemingen geconfronteerd met talrijke uitdagingen. De sluiting van vele ondernemingen en verkooppunten en de algemene vertraging van de economie ten gevolge van de opeenvolgende ministeriële besluiten van de voorbije maand hebben ook een belangrijke impact voor talrijke franchisegevers en –nemers. Deze bijdrage behandelt enkele van de vele vragen die franchisegevers en –nemers zich stellen aangaande de verderzetting en uitvoering van hun commerciële overeenkomsten, zowel met leveranciers, klanten als dienstverleners.
Lees Meer

McDonald’s opende dinsdag in ons land opnieuw de afhaaldiensten, de drives. Het franchisenetwerk zegt de nodige maatregelen te hebben genomen zodat het personeel in veilige omstandigheden weer aan de slag kan. Zo is het werkgebied van elke medewerker afgebakend en hebben medewerkers een mondmasker en handschoenen.
Lees Meer