De internationale sneakerketen The Athlete’s Foot komt met hoge ambities naar België. Euretco lanceert het concept als masterfranchisenemer en is volop in gesprek met kandidaat-franchisenemers.
Topcollecties gegarandeerd
Sneakers hebben de laatste jaren internationaal een grote groei doorgemaakt en die trend heeft zich ook in België doorgezet. Met de franchiseformule van The Athlete’s Foot krijgt België er nu een nieuw sneakerconcept bij, gekoppeld aan modieuze sportkleding en accessoires. “Ik geloof sterk in het potentieel”, zegt Peter Linskens, die als algemeen directeur de Belgische activiteiten voor The Athlete’s Foot leidt. Vanuit zijn jarenlange ervaring bij Unlimited Sports Group kent hij de markt door en door.
“Dit concept heeft zijn plaats in België. Franchising is in deze markt nog onontgonnen. Er is nood aan een modieuze retailer met een nationale dekking, die naast sneakers ook sportmode brengt. In België heeft geen enkele sneakerretailer momenteel een nationale dekking. Daardoor kunnen merken hun concepten en campagnes niet landelijk uitrollen. Zij zijn vragende partij.”
Het sterke concept van The Athlete’s Foot is een garantie voor zowel kandidaat-franchisenemers als voor eigenaars van winkelpanden, zegt Euretco, dat van zijn kant is een ervaren franchisespeler die ondernemers de nodige ondersteuning biedt. “Als individuen winkels opstarten is niet evident. Vaak krijg je als zelfstandige ondernemer bepaalde merken of collecties niet. Met The Athlete’s Foot zien ondernemers zich verzekerd van topcollecties”, garandeert Linskens.
Consumenten kunnen bij The Athlete’s Foot onder meer terecht voor sneakers van Nike, Adidas, Asics, Reebok, Puma, New Balance, Vans en Converse en voor sportmodekleding en bijhorende accessoires. Verder rolt de retailer een duidelijke ‘football culture’-benadering internationaal uit. Het gaat om een gericht aantal voetbal-fashionitems, zoals de Neymar-collectie van Nike. “We streven naar het beste aanbod in sneakers in combinatie met onderscheidend vermogen op textiel en accessoires.”
Ambitie: 30 winkels
De franchiseformule The Athlete’s Foot ambieert winkels met een netto verkoopoppervlakte vanaf 125 m², zowel in stadscentra als in overdekte winkelcntra. Kandidaat-franchisenemers zullen over enig startkapitaal moeten beschikken: “We kiezen voor ondernemers met een passie voor sneakers en sportmode en met enige retail- of managementervaring: mensen die in staat zijn om met ons mee te groeien en meerdere filialen te openen.”
Op vijf jaar tijd wil de franchiseformule The Athlete’s Foot een nationale dekking bereiken, op termijn willen ze naar dertig winkels in België. In Nederland hebben ze momenteel al 56 verkooppunten. Daar bouwde The Athlete’s Foot verder op de overgenomen winkels van Coach en is de omzetting naar het nieuwe winkelconcept volop aan de gang. In België beginnen ze van een blanco blad. Er komt ook een Belgische webshop, die klanten zal beleveren vanuit de winkels.
Stevige organisatie
De Franchiseformule The Athlete’s Foot werd begin jaren 1970 opgericht in de Verenigde Staten en is sinds 2012 onderdeel van het in Zwitserland gevestigde Intersport International Corporation (IIC). De ambitieuze keten is in 26 landen actief met meer dan 400 winkels en wil tegen 2020 wereldwijd duizend winkels hebben. De ontwikkeling van The Athlete’s Foot op de Belgische markt sluit dus naadloos aan bij de internationale groeiambities van de franchiseformule.
FEB