Panos verwacht in de komende drie jaar groei van 30% in verkoop van koffierecepten
Panos pakt uit met een nieuw breed aanbod van kwaliteitskoffie, warme chocolademelk en thee. Deze switch op vlak van warme dranken past in de ambitie van de marktleider om haar klanten doorheen de dag fijne feelgoodmomenten met koffie te verschaffen. “Mensen verwachten vandaag een echte premiumbeleving rond koffie, zowel thuis als onderweg. Panos wil inspelen op deze belangrijke foodtrend via een nieuw menu met kwalitatieve koffierecepten: van zwarte koffie tot verwenkoffies met dat ietsje meer. Het is onze ambitie dat mensen op korte termijn spontaan aan Panos denken wanneer ze zin hebben in lekkere koffie”, stelt managing director Karl Selleslags.
Wat kondigt Panos aan?
Vanaf 20 mei 2019 kunnen klanten in 87 Panos City-franchisewinkels terecht voor kwaliteitskoffie en een selectie van warme dranken. Deze winkels beschikken over gloednieuwe apparatuur en een nieuwe menukaart die varieert van klassieke zwarte koffie, tot verwenkoffies met karamel, latte met chocolade, een originele warme chocolademelk (met Belgische witte chocolade en cuberdons) en ten slotte ook thee. Deze koffierecepten worden allemaal bereid met kwaliteitsvolle ingrediënten, waaronder een nieuwe unieke Panos-koffieblend. In de 13 andere Panos City-winkels worden de klassieke koffies (espresso, lungo, deca, cappuccino, latte macchiato) vanaf 20 mei ook bereid met deze blend.
Panos blijft natuurlijk de referentie voor belegde broodjes, zoete bakkerijproducten en warme snacks in België, maar voegt dankzij deze lancering een extra, belangrijke dimensie aan het bestaande aanbod toe.
“Dit is het belangrijkste project van Panos in 2019 en de grootste strategische evolutie van het bedrijf van de afgelopen 10 jaar”, stelt managing director Karl Selleslags. “Het valt natuurlijk op dat bekende koffiemerken en kleinere baristazaken erg goed scoren. Dat komt omdat er de voorbije jaren een belangrijke switch heeft plaatsgevonden in de manier waarop mensen een kwalitatief moment beleven. Vroeger ging de Belg op café een pint drinken om te ontspannen, bij te praten of een (verwen)moment voor zichzelf te hebben. Vandaag kiest men meer en meer voor koffie en warme dranken. Mensen consumeren graag een kwalitatieve koffie tijdens het pendelen, maar er is ook een hang naar gezelligheid en momenten van onthaasting. Op al deze facetten willen we nu als marktleider gaan inspelen.”
Panos wil zich dus in de markt zetten als meer dan enkel een verkooppunt waar klanten een lekker broodje kopen, maar ook als een fijne plaats waar je alleen of samen met vrienden quality time kan hebben onder het nuttigen van een heerlijke kop koffie. Panos heeft daarom al verschillende franchisewinkels omgebouwd volgens het vernieuwde concept van de Panos City-winkels, zoals in de flagshipstore op de Meir. Daarbij is er aandacht voor een gezellig interieur en voldoende zithoeken.
Ook het aanbod van kwalitatieve foodproducten bezorgt de klanten een fijne beleving die perfect past bij dit concept en de nieuwe kaart voor warme dranken. Zo is er niet alleen heerlijke viennoiserie en patisserie, maar werd het assortiment ook uitgebreid met verwencroissants met een topping van: cuberdon, speculoos, Oreo of chocoladeschilfers. Ook de meer exclusieve, seizoensgebonden foodie-broodjes (gelanceerd in juni 2018) passen perfect bij de ambitie om smaakvolle feelgoodmomenten aan klanten van Panos te verschaffen. Uiteraard zijn alle warme dranken ook beschikbaar voor on-the-go-consumptie.
87 winkels, vooruitzicht op een mooie groeimarge van 30%
Aan deze strategische switch ging een voorbereidend traject vooraf dat ruim twee jaar heeft geduurd. Zowel de franchisewinkels als de zaken in eigen beheer hebben een grondige make-over gekregen in functie van de nieuwe drankenkaart. Momenteel is deze beschikbaar in 87 Panos City-Winkels, daar komen in 2019 nog eens 5 zaken bij nadat deze gerenoveerd zijn.
“We hebben dit belangrijke project tot in de puntjes voorbereid met mensen van Panos, via eigen consumentenonderzoeken en met de hulp van experts uit de koffiesector en onze franchisenemers. Voor elk denkbaar product hebben we gezocht naar de perfecte partner: voor nieuwe koffieapparaten, het branden van de koffiebonen, maar evengoed naar Belgische leveranciers voor weidemelk en chocolade… We gaan voor de full-force-aanpak omdat we weten dat we met dit koffieproject tegemoetkomen aan de verwachtingen van onze consumenten. Daarnaast is er ook een enorm groeipotentieel voor de verkoop van warme dranken. Bovendien zal deze investering ervoor zorgen dat mensen op korte termijn aan Panos zullen denken als een plaats waar klanten terechtkunnen voor lekkere koffie en waar iedereen kwalitatieve momenten kan beleven”, duidt Selleslags.
MEI