Franchisenemer Atef Wahba opende op maandag 14 december een nieuwe franchiserestaurant in het treinstation van Brussel-Noord. Het is een nieuwe mijlpaal in het Belgische McDonald’s verhaal, want het is de eerste keer dat het merk in België een restaurant opent in een treinstation. Met 8 dubbelzijdige bestelkiosken en heel wat duurzame initiatieven reflecteert het nieuwe restaurant de toekomstvisie van McDonald’s.
Een multi-franchisenemer aan het roer
Atef Wahba is niet aan zijn proefstuk toe, want naast het restaurant in Brussel-Noord is hij ook franchisenemer van de vestigingen in Namen, Elsene, Docks Brussel, de Nieuwstraat en het Beursplein in Brussel.
Het nieuwe team van 45 mensen, waaronder 20 vaste medewerkers, 20 studenten, 4 managers en 1 directeur, volgden de voorbije weken alles opgeteld 1500 uren aan intensieve trainingen in nabije vestigingen in de regio en zijn er nu helemaal klaar voor om klanten te ontvangen in het nieuwe restaurant. Die trainingen houden praktische vaardigheden in, zoals de regels voor voedselhygiëne en -veiligheid, maar er is ook aandacht voor soft skills, zoals bijvoorbeeld teamwork en stiptheid.
Een nieuwe, veilige maar plezierige en ontspannen ervaring
Het restaurant heeft een Ray-design, dat vooral in prominente steden zoals New York, Hong Kong, Sao Paulo, Moskou e.a. werd geïmplementeerd. Het heeft een tijdloos klassiek interieur van warm hout, roestvrij staal, keramiek en steen. Het is kortom een holistisch concept dat het verhaal van de stad vertelt. Grote witte lijntekeningen van frietjes, sesamzaad, koffiebonen en andere iconische producten sieren de muren van het restaurant en zijn een reflectie van de vroegere en huidige innovaties van McDonald’s. In een normale opstelling zijn er 148 zitplaatsen en 12 buitenplaatsen (in het station), maar het restaurant is gemakkelijk moduleerbaar om te voldoen aan de COVID-19-maatregelen en heeft in die opstelling een aangepaste capaciteit van 119 zitplaatsen. Momenteel zijn de zalen jammer genoeg niet toegankelijk gezien de huidige veiligheidsmaatregelen in de horeca. Klanten zijn in het restaurant welkom voor afhaalmaaltijden of kunnen genieten van McDelivery via de partners via UberEats, Deliveroo en TakeAway. Bovendien heeft dit restaurant een Delivery zone, waar de koeriers plaats kunnen nemen en even uitrusten in afwachting van hun bestelling.
Uiteraard zijn er strenge maatregelen om de gezondheid van de medewerkers, klanten en koeriers te garanderen. Zo is contactloze bediening de nieuwe standaard geworden om de sociale afstand en de veiligheid in het restaurant te garanderen, worden alle klanten en koeriers gevraagd om de handen te ontsmetten bij het binnengaan in het restaurant en wordt er aangedrongen op contactloos of elektronisch betalen. Daarnaast draagt elke medewerker een persoonlijk mondmasker en dragen medewerkers die klanten bedienen ook handschoenen.
DEC