Het franchisenetwerk McDonald’s kondigd een ambitieus programma aan om in heel Europa plastic uit de verpakkingen te verwijderen en tot een minimum te beperken alsook de recycleerbaarheid ervan te verbeteren. Het programma omvat de afschaffing van McFlurry deksels in elk Europees land waar McDonald’s actief is, testen met alternatieven voor de plastic McFlurry lepel en de invoering van een nieuw papieren rietje.
In dit kader kondigt het franchisenetwerk McDonald’s België tegen het einde van het jaar aan dat papieren rietjes in alle Belgische restaurants ingevoerd worden en dat ze enkel nog op vraag van de klant uitgedeeld worden, de McFlurry deksels verwijderd zullen worden, de McFlurry, Sundae en Shake bekers vervangen worden en de ballonnen die aan gezinnen worden uitgedeeld, vervangen worden door papieren maskertjes.
De tests met verpakkingen maken deel uit van McDonald’s wereldwijde ‘Better M’-platform om in de hele toeleveranciersketen verbeteringen voor het milieu door te voeren en ook de klantenervaring te verbeteren. Dankzij zijn schaalgrootte zal McDonald’s de resultaten van succesvolle tests in bepaalde landen kunnen gebruiken op andere Europese markten. In een aantal Europese restaurants worden nieuwe verpakkingsconcepten rechtstreeks bij de consumenten getest, feedback verzameld en dan op verschillende markten toegepast of aangepast. Hierdoor worden duurzame oplossingen gevonden die klanten willen en kunnen zij verder genieten van de aangename restaurantervaring die zij verwachten.
Kristel Muls, Directeur Communicatie van McDonald’s België: “Dankzij dit Better M-programma en de Europese tests bij klanten hebben we aanzienlijke veranderingen in onze verpakkingen doorgevoerd. We zetten onze koers verder en zullen alternatieven introduceren om het gebruik van plastic in alle Belgische restaurants te verminderen.”
Vandaag bestaat 78% van de verpakking die het franchisenetwerk McDonald’s wereldwijd gebruikt uit vezels. Dit cijfer klimt op tot 88% voor de Europese markt en slechts 12% voor plastic. De stappen die McDonald’s vandaag zet, zullen een belangrijke impact hebben om plastic uit de verpakkingen te verwijderen:
- Meer dan 1.200 ton plasticbesparing per jaar in Europa met de nieuwe McFlurry verpakking, waarbij een afzonderlijk plastic deksel overbodig is. Deze verandering zal tegen eind 2020 volledig doorgevoerd zijn in Europa.
- Bijna 1.200 ton plasticbesparing per jaar dankzij de invoering van een deksel op basis van vezels voor alle koude dranken in Frankrijk. Plastic deksels worden minder aanvaard door lokale recyclagesystemen wegens hun vorm en grootte. De nieuwe deksels voor koude dranken op basis van vezels, die vervaardigd zijn uit 100% gecertificeerde duurzame bronnen, kunnen wel worden gerecycleerd.
- Plasticvrije McFlurry lepels worden momenteel getest. Houten en papieren alternatieven worden uitgetest om het materiaal te vinden dat niet alleen de voorkeur van de klanten geniet, maar ook praktisch en duurzaam is.
- Een nieuw papieren rietje zal in heel Europa worden ingevoerd. Na klantenfeedback en de evolutie in de verpakkingsindustrie, is het nieuwe rietje sterker en toch volledig recycleerbaar.
Naast het verwijderen van plastic en het overschakelen op duurzamere materialen, werkt McDonald’s er ook aan om gebruikte verpakkingen makkelijker te recycleren en te hernieuwen. Zo zal bijvoorbeeld tegen 2020 alle gebruikte verpakkingen in de franchiserestaurants op basis van vezels afkomstig zijn van gerecycleerde of gecertificeerde bronnen waarvoor geen ontbossing plaatsvindt.
Deze aankondigingen kaderen binnen de wereldwijde Scale for Good-doelstellingen die vorig jaar zijn gelanceerd. Dit duurzaamheidsprogramma heeft onder meer de ambitie alle verpakkingen aan te kopen van hernieuwbare, gerecycleerde of gecertificeerde bronnen tegen 2025. Vandaag bevestigt het franchisenetwerk McDonald’s dat deze doelstelling al voor 63% is bereikt.
Kristel Muls, Directeur Communicatie van McDonald’s België voegt eraan toe: “Deze nieuwe stappen voor de vermindering en verduurzaming van ons verpakkingsmateriaal zijn een logisch gevolg van onze duurzame aanpak in België. Al meer dan tien jaar geleden lanceerden we ons eigen ophaal- en beheersysteem voor afval: de Green Truck. Deze vrachtwagen haalt het afval op en vervoert het in 6 verschillende afvalstromen met als ultieme doelstelling om alle afval te recycleren, wat een echte circulaire economie creëert.”
Keith Kenny, VP Global Sustainability van McDonald’s: “We willen onze voetafdruk verminderen en weten dat ook onze klanten dat willen. We vinden nieuwe en innovatieve manieren om ons gebruik van verpakkingen terug te dringen, over te schakelen naar duurzamere materialen en ook onze klanten te helpen hergebruiken en recycleren. De tests die we in heel Europa uitvoeren, zijn cruciaal om feedback uit de eerste hand te krijgen van klanten over oplossingen die hen helpen bewust te consumeren, zonder in te leveren op de kwaliteit en de McDonald’s ervaring die ze verwachten. Better M is een krachtig platform waarmee we met onze klanten kunnen samenwerken en de juiste oplossingen kiezen voor heel Europa.”
OVER MCDONALD’S BELGIUM
De 86 Belgische McDonald’s restaurants staan onder leiding van 23 franchisenemers. Samen met McDonald’s België stellen zij bijna 5.000 medewerkers tewerk, waarvan 55% jongeren onder de 25 jaar. Meteen vanaf de eerste dag krijgen zij permanente opleidingen. Vorig jaar konden de McDo medewerkers van zo’n 97.218 uren opleiding genieten. Sinds zijn komst naar België, 41 jaar geleden, draagt McDonald’s duurzaamheid hoog in het vaandel en nam het hiervoor concrete maatregelen aan zoals het invoeren van 100% groene energie sinds 2007 en het invoeren van de Green Truck 10 jaar geleden, het eigen systeem voor ophalen en beheren van restaurantafval.
NOV