Luc de Baets is al sinds 2003 werkzaam bij Albert Heijn. Vorig jaar werd hij CEO van België. “Ik vind het fantastisch!” zo klinkt hij enthousiast: “ik ben actief in een markt waar ik de roots van ken en waar ik een intensieve band mee heb, én ik mag verantwoordelijkheid opnemen in een groeimarkt voor Albert Heijn.” Hou hem maar eens tegen! (Alsof iemand dat al zou willen…)
Is België geen gesatureerde markt?
“Het ligt eraan hoe je het bekijkt,” stelt Luc de Baets. “Wij zien alleszins nog wel mogelijkheden voor onze unieke propositie. Wij profileren ons als de plaatselijke kruidenier die zijn klanten kent en hen bedient met een verrassend assortiment tegen Hollandse prijzen en met een persoonlijke service. We zijn nu een viertal jaren bezig in België (sinds maart 2011) en ons concept vindt zijn publiek.”
Bedient u “à la tête du client”?
Luc de Baets: “In combinatie met het brede Nederlandse assortiment dat we voeren, spelen we inderdaad in op de lokale behoeften van de Vlaamse consument. Daarnaast zijn we niet te beroerd om onze Nederlandse origine bewust te laten opspelen: in het tulpenseizoen kun je niet om onze Hollandse roots heen en waarom zou een Vlaming via proeverijen niet ook met Hollandse Beemsterkaas kennis kunnen en willen maken? Ultravers, melk en karnemelk, drop, koffiekoeken en tompoezen… Bij Albert Heijn vind je het allemaal, naast de dingen waar de Vlaamse klant om vraagt. Het gros van ons hele assortiment is overal gelijk, maar in Maastricht of Groningen moeten we niet uitpakken met Antwerpse streekbieren, wat we hier wel doen. In de franchisewinkel aan de Karel Oomsstraat is er ook een ruim aanbod van koosjer producten; op het Kiel, in Hoboken en in Lokeren dan weer een halal assortiment.”
Doet Albert Heijn ook online mee?
Luc de Baets: “Sinds vier jaar hebben we fysieke winkels in België en sinds kort is er ook voor België een aangepaste webshop, www.ah.be, met het volledige assortiment. In maart hebben we de bonuskaart geïntroduceerd en we merken al meteen dat de helft van de aankopen op weekbasis gebeuren door geregistreerde bonuskaarthouders. In Lokeren, Gent, Wilrijk en Kontich hebben we vier pick-up points en daar zijn we heel tevreden over. Mensen bestellen online en halen hun bestelling af in de winkel. In Nederland is er bovendien een bezorgservice die dik 80% dekking geeft over het grondgebied; op termijn kan dat misschien in België ook, naarmate de online handel zich hier verder zal ontwikkelen. De fysieke winkels en de online handel vullen elkaar dermate aan, dat met een specifieker aanbod het totale assortiment nog groter kan worden dan de 15 000 referenties van vandaag op de winkelvloer.”
Voldoet uw huidige positie in België?
Luc de Baets: “De naamsbekendheid van Albert Heijn in België ligt rond 75-80%, ruim een kwart van de Vlaamse gezinnen doet al eens boodschappen bij Albert Heijn, het GfK-onderzoek geeft ons goede scores… We zijn trots op waar we in België momenteel staan en op de beoordeling van onze klanten qua servicegraad, prijs, kwaliteit en assortiment. Vier jaar geleden hadden we dit niet durven hopen. Het is onze opdracht om onze mooie positie nu vast te houden en verder uit te bouwen.” (jhv)
Bron : Storecheck
16
AUG
AUG