Het digitale kanaal profiteert van een enorme boost door de crisis, waardoor lokale digitale marketing meer dan ooit nodig is! Nochtans is dit erg onbekend en vaak slecht beheerd door de meeste franchisenemers, die de basisbeginselen van essentiële tools niet onder de knie hebben.
Er zijn veel lessen te leren uit deze crisis, en voor sommigen moeten we wachten op het nodige inzicht achteraf. Maar er is al zeker één les die duidelijk is: het digitale kanaal heeft in één trimester meer volgers en invloed gekregen dan in vele jaren van spectaculaire groei. Het is onmogelijk om een slimme handelaar te zijn, zelfs op lokaal niveau, zonder de basisprincipes van digitale marketing onder de knie te hebben.
Lokale franchisenemers zijn slecht voorbereid op deze uitdaging
Te veel franchisenemers hebben onvoldoende kennis om tools zoals Google My Business, Store Locator of hun Facebook-pagina goed te beheren. Ondanks de alomtegenwoordigheid van social media en Google als leverancier van web-to-store verkeer, merken we dagelijks dat het niveau van de lokale kennis onvoldoende is. De enorme versnelling die het digitale kanaal zojuist heeft ingezet, zorgt ervoor dat handelaars dringend een opleiding moeten volgen om mee te zijn.
80% van de consumenten doet minstens één lokale zoekopdracht per week via Google, en 75% daarvan wordt omgezet in lokale aankopen. Het verschil tussen een goede en een slechte uitvoering komt overeen met een vervijfvoudiging,
volgens M. Hanin, CEO van Mobilosoft.
De klant op het juiste moment en op de juiste plaats informeren is een permanente uitdaging voor elke lokale franchisenemer. “80% van de consumenten is gewend om minstens één lokale zoekopdracht per week te doen via Google. En 75% daarvan wordt omgezet in een lokale aankoop”, vertelt Georges-Alexandre Hanin. “Het verschil tussen een goede en een slechte uitvoering is enorm: we hebben het over een vervijfvoudiging van het aantal lokale interacties! Wanneer het over 70.000 interacties gaat, maakt dat een groot verschil!”
800 lokale handelaars bij Carrefour gaan een opleiding volgen
Dit initiatief is intensief voorbereid om een opleiding op maat van lokale handelaars te creëren. Christophe Polsenaere, digital activation manager bij Carrefour, bevestigt dat de ontwikkeling van de kennis van zijn franchisepartners een prioriteit is voor zijn merk, waardoor de supermarkt in staat is om zijn digitale transformaties optimaal uit te voeren. “Om dit doel te bereiken”, vertelt hij, “moesten we een kwalitatieve oplossing vinden om hun kennis over de uitdagingen van lokale digitale marketing te vergroten.
Bron: Gondola
AUG