Voor het derde jaar op rij realiseert et franchisenetwerk Leonidas de beste omzet in zijn geschiedenis!
Leonidas sluit het boekjaar (1 juli 2023 – 30 juni 2024) af met uitstekende resultaten, zowel wat omzet als wat rentabiliteit betreft. Door consequent zijn unieke model na te streven, dat onder meer gebaseerd is op een proactief beleid van aantrekkelijke prijzen, heeft het bedrijf zijn omzet met bijna 50% verhoogd en zijn Ebitda bijna verdrievoudigd in 7 jaar tijd (waarvan 2 jaar in de greep van Covid).
Resultaten voor 2024
In vergelijking met 2023 heeft Leonidas een omzetstijging van 13% geboekt, voor het derde opeenvolgende jaar de hoogste in zijn geschiedenis, en een stijging van 19% in Ebitda.
Philippe de Selliers, CEO van Leonidas: “2024 bevestigt dat we een voortreffelijk model hebben ingevoerd. Wat de resultaten extra indrukwekkend maakt, is dat een groot deel van het Leonidas-team ook veel energie moet investeren in de bouw van onze nieuwe fabriek in Nijvel”.
De groei wordt evenwichtig gedragen in alle markten waar Leonidas actief is, met een opmerkelijke stijging voor Travel Retail – het toenemende marktaandeel van Leonidas in alle grote luchthavens is goed voor een uitzonderlijke groei van meer dan 30% in dit kanaal. 2024 wordt ook gekenmerkt door de opmars in Frankrijk met een bovengemiddelde groei van 20%, en de sterke comeback van Nederland in de afgelopen maanden.
Trends van de afgelopen jaren
De cijfers groeien nu al 7 jaar gestaag (afgezien van de twee Covid-jaren), en dat is het resultaat van een duidelijk omschreven missie om ‘geluksmomenten voor iedereen te creëren’. Het unieke karakter van Leonidas steunt op vier pijlers die elkaar mooi aanvullen:
de productie en verkoop van chocolade van de hoogste kwaliteit,
een ruime keuze, zowel wat het almaar grotere assortiment als de samenstelling van de dozen betreft,
een uitzonderlijke service via een netwerk van 1.200 lokale winkels die garant staan voor een warm onthaal en persoonlijk advies,
en dat alles tegen uiterst betaalbare prijzen, wat een belangrijke, onderscheidende factor blijft voor Leonidas.
Dankzij dit unieke model hebben we het vertrouwen kunnen versterken van onze franchisenemers, die een essentiële schakel vormen met de consument en met wie Leonidas dagelijks samenwerkt.
Doelstellingen voor 2025
Ook dit jaar kijkt Leonidas met veel ambitie uit naar 2025. Het bedrijf streeft naar een procentuele groei met twee cijfers van de omzet en rentabiliteit en zal zich verder blijven ontwikkelen op basis van de vier bovenstaande pijlers, alsook via:
de versterking en het dynamiseren van het Belgische franchisenetwerk van 380 winkels door de opening van 6 nieuwe verkooppunten, productinnovaties en aanzienlijke marketingondersteuning;
de opmars van Frankrijk, waar Leonidas binnen 5 jaar 500 verkooppunten wil hebben door een dertigtal nieuwe franchisewinkels per jaar te openen, en de terugkeer naar groei van de Nederlandse markt – met een geplande opening van 15 franchiseverkooppunten per jaar;
voortdurende productinnovatie (Manon, kids, snacking, paaseitjes, enz.) om nog meer geluksmomenten te genereren. In dat verband wijzen we op het onmiskenbare succes van het Manon-assortiment, dat jaar na jaar groeit. Die strategie van assortimentsuitbreiding vindt ook navolging voor andere klassiekers van de chocolatier;
de bouw van de nieuwe fabriek in Nijvel, die vordert zoals gepland en naar verwacht in 2025 zal worden opgeleverd. De aanzienlijke investering van 82 miljoen euro is een belangrijke troef in de strategie van Leonidas. Het bedrijf beschikt daarmee immers over een nieuw instrument om zijn productiecapaciteit en efficiëntie te verhogen en zijn aanbod uit te breiden, zodat het de consument nog meer diversiteit en innovatie kan aanbieden. Bovendien ambieert de nieuwe fabriek het BREEAM Excellent-certificaat, dat de ecologische aanpak van het hele project garandeert. Het is gebaseerd op criteria met betrekking tot gezondheid en welzijn van de werknemers en energie- en waterbeheer (geothermische energie, zonnepanelen).
Leonidas
Sinds de oprichting in 1913 wil de Belgische chocolatier Leonidas geluksmomenten creëren door de luxe van chocolade voor iedereen toegankelijk te maken. Met meer dan 1200 verkooppunten in 40 landen is Leonidas door de jaren heen het favoriete pralinemerk van de Belgen geworden, een reputatie waar velen Leonidas om benijden. Ook op wereldvlak is Leonidas beroemd voor zijn pralines van de hoogste kwaliteit en zijn vakmanschap. De Meester-Chocolatiers blijven nieuwe recepten en seizoenproducten creëren die telkens weer hun plaats vinden naast het ruime, bestaande assortiment pralines. Leonidas werkt uitsluitend met chocolade op basis van 100% pure cacaoboter, zonder palmolie en met duurzame cacao. Ontdek er alles over op www.leonidas.com. Leonidas, een doosje vol geluk.
OKT