De belgische formule Le Pain Quotidien heeft besloten om deze zomer e-commerce en levering aan huis te lanceren.
De formule, die op heden een netwerk van 28 winkels in België heeft, overweegt om 2 à 3 nieuwe winkels per jaar te openen, maar dit zullen geen franchisewinkels zijn maar wel winkels in eigen beheer zegt Carl Van Ransbeeck, general manager van Le Pain Quotidien.
Volgens de actuele structuur is de eigenaar van het merk op wereldniveau « Le Pain Quotidien Licensing » een belgisch bedrijf waarvan de hoofdzetel in New York gelegen is. Het bedrijf beheert ongeveer 110 winkels in eigen beheer op een totaal van 155 winkels. De winkels in eigen beheer bevinden zich in Amerika, Londen, Parijs en in Sidney.
De 45 ander winkels zijn in de handen van een master franchisenemer in de andere landen, maar België is een uitzondering. België heeft de enigste master franchisenmer die met sub-franchisenmeres werkt die volgens Van Ransbeeck te veel afgelegen zijn van « Le Pain Quotidien Licensing ».
Dit is de reden waardoor er geen nieuwe franchisewinkels zullen komen, maar de sub-franchisenemers mogen wel hun activiteiten voort zetten.
De omzet van de 28 belgische winkels is € 31 miljoen, € 21 miljoen van de winkels in eigen beheer en € 10 miljoen van de franchisenemers (32% van hun totale omzet).
MEI