Franchisesupermarkten vormen een uitstekende afzetmarkt voor lokale producenten. Apaq-W, het Waalse agentschap voor promotie van landbouw, heeft een communicatiekit voor verkooppunten ontwikkeld om hun aanbod onder de aandacht te brengen.
Apaq-W en de operationele diensten van het Collège des Producteurs hebben de handen in elkaar geslagen om een campagne te lanceren die lokale producten in de kijker zet in franchisewinkels die dat wensen. Meerdere franchisecontracten geven immers aan hun franchisenemers een bepaalde vrijheid om lokale producten toe te voegen aan het bestaand assortiment van de franchisegever. De campagne wordt ook gesteund door de APLSIA (Association Professionnelle du Libre Service Indépendant en Alimentation). Het initiatief, dat op zaterdag 25 november werd ingehuldigd in de Carrefour Market franchisewinkel in Marche-en-Famenne in aanwezigheid van de Waalse minister van Landbouw en Economie Willy Borsus, zet zijn slogan “Voor de feestdagen, denk lokaal” in op een hele reeks instore promotiedragers. Dit communicatiearsenaal omvat 85 degustaties in 13 winkels, geleid door 77 producenten, en de levering van meer dan 6.500 wobblers (waarvan 2.500 in het Nederlands en Duits) aan 70 franchisewinkels. Op initiatief van het Collège des Producteurs werden nieuwe uitstallingen opgesteld in 38 onafhankelijke winkels in Wallonië en Brussel; de winkeliers zullen de komende 3 maanden de doeltreffendheid van deze uitstallingen testen rond het thema aperitief-barbecue of eindejaarsfeesten. 17 leveranciers van streekproducten hebben al een engagement op middellange termijn aangegaan met deze winkels. Naast het stimuleren van de verkoop op het verkooppunt, worden er ook inspanningen geleverd om de lokale producenten te professionaliseren. Binnenkort worden voor hen opleidingen georganiseerd over kwaliteit, marketing en communicatie. Er zijn ook 1000 GS1-conforme barcodes uitgedeeld aan 65 producenten die lokale producten verwerken.
Hoe worden lokale producten gepercipieerd?
Franchisewinkels vormen een bijzonder relevant verkoopkanaal. Hun assortiment draagt bij aan de lokale legitimiteit van deze winkels, die ook meer speelruimte hebben om nieuwe producten in hun schappen op te nemen. Wat de distributie betreft, zou 74% van de 123 franchisewinkels die in 2022 door het Collège des producteurs werden bevraagd, hun assortiment lokale producten willen uitbreiden.
Bron: Gondola
NOV