Franchising-Belgium.be heeft Philippe Hanesse (42), franchisenemer van de Ixina in de Livournestraat in Elsene, ontmoet. Deze IXINA winkel is de eerste in het centrum van de stad, een unieke implantatie omdat de meeste winkels van het concept in de commerciële zones rond de stad gelegen zijn.
Eigenlijk is de winkel in de Livournestraat beheerd door 2 geassocieerde franchisenemers, de tweede franchisenemer is Maxime Catillon (37). Beide franchisenemers waren vroeger verantwoordelijk voor de IXINA winkel in Ukkel (Alsembergsesteenweg) die ze verlaten hebben voor het nieuwe verkooppunt in Elsene. Een team van vier verkopers assisteert de 2 franchisenemers in de winkel.
De winkel van 500 m2 stelt 15 uitgeruste keukens voor en bezit een 3D ruimte waar de klanten zich hun droomkeuken kunnen voorstellen aan de hand van de 3D bril. In het midden van de winkel bevindt zich een atelier, een interactieve demonstratie zone die een kort overzicht geeft van de verschillende functionaliteiten en mogelijke inrichtingen via een touch screen.
Franchising-Belgium.be : Wat is uw parcours om de franchisenemer van deze nieuwe winkel te kunnen worden ?
Met een diploma van de school Ichec, ben ik in Antwerpen begonnen on de chocoladewereld als productmanager en in 2005 heb ik de groep IXINA geïntegreerd in de marketing afdeling. Na 3 jaar had ik zin om me in franchise te lanceren voor het concept, met een project in Spanje.
De economische crisis in Spanje heeft mijn aanloop geremd en op het zelfde moment had ik de opportuniteit om de winkel op de Alsembergsesteenweg in Ukkel over te nemen. Ik had al de gelegenheid gehad om Maxime Catillon, die in de financiële afdeling werkte, te ontmoeten.
Maxime heeft een opleiding als commercieel ingenieur in Solvay gevolgd en had ook de wil om zich te lanceren als ondernemer. We hebben dus besloten om samen de winkel in Ukkel over te nemen.
We hebben de omzet van die winkel doen stijgen en toen het einde van het huurcontract er was ; kregen we een opportuniteit om een nieuw project te lanceren in een commercieel gelijkvloers van een nieuw appartementsgebouw met parkingplaatsen, wat strikt noodzakelijk is voor een winkel in het centrum van een stad.
We hebben de winkel in juli 2014 geopend en zijn sindsdien zeer tevreden met de situatie en we zijn nog volop in groei.
Franchising-Belgium.be : Hoe zijn jullie relaties met jullie franchisegever ?
Een vertouwensrelatie heeft een goede kennis van de formule en zijn marketing vereenvoudigt. Een gesprek is altijd mogelijk en opmerkingen worden zeer goed aanvaard.
We hebben frequente vergaderingen tussen franchisegever en franchisenemers om de ontwikkeling van de formule, de strategie en de evolutie van de showrooms te bespreken.
Ontmoetingen met de fabrikanten van producten zijn regelmatig georganiseerd door de franchisegever en 1 keer per jaar hebben we een grote show voor de de formule waar er awards aan de beste verkopers en franchisenemers aangereikt worden.
Franchising-Belgium.be : Wat zijn volgens jou de essentiële kwaliteiten voor een goede franchisenemer ?
Het is noodzakelijk om een goede band met je team en collega’s te hebben en om aandachtig de strategie van de formule te volgen.
Ook moet je financiële middelen hebben om een goed project te realiseren en een duidelijk interesse in de sector waarin je je lanceert.
Franchising-Belgium.be : Hebben jullie gevolgen van de crisis gevoeld ?
Zowel in de winkel in Ukkel als in de winkel in Elsene hebben we de gevolgen van de crisis niet gevoeld. We verkopen ongeveer 365 keukens per jaar, dus 1 keuken per dag, waar we niet mogen over klagen.
Franchising-Belgium.be : Projecten voor de toekomst ?
Waarom niet een nieuw franchiseverkooppunt openen in de regio van Brussel, dat zal van de opportuniteiten afhangen.
MEI