De Brico-winkelketen, eigendom van de Maxeda-groep, ontwikkelt zich via een netwerk van doe-het-zelfwinkels dat grotendeels wordt geëxploiteerd als franchise. Een keten van 130 verkooppunten waarvan de reputatie is gebaseerd op beproefde concepten en een solide logistieke organisatie. Olivier Lambert, serial ondernemer en multi-franchisenemer bij Carrefour en Brico, blikt terug op zijn tumultueuze reis en deelt de struikelblokken die het dagelijks leven van zelfstandigen markeren.
Olivier Lambert is een geboren ondernemer. Na zijn eerste ervaring bij Carrefour en het opdoen van ervaring in het veld, zet hij in 2006 een grote stap door zijn eerste franchisewinkel te openen. Het begin van een parcours als serial ondernemer dat hem in 2013 ertoe bracht te investeren in een andere franchise: de Brico-winkels. Een bewogen periode die hij benut om zijn netwerk van verkooppunten te consolideren en de nodige ervaring op te doen om de uitdagingen waar zelfstandigen voor staan te overwinnen. Vandaag de dag staat Olivier Lambert aan het hoofd van vijf Brico- en Brico City-winkels (twee in Elsene, Overijse, Genval en Hognoul) en is hij van plan om in oktober een zesde Brico-winkel te openen in Éghezée. Een “gerestylede” winkel ter vervanging van een voormalige Krëfel-winkel. Een terugblik op het parcours van een uitzonderlijke serial ondernemer en multi-franchisenemer bij Carrefour en Brico.
Een vliegende start
Alles begint in 2003, wanneer Olivier Lambert, net afgestudeerd, bij Carrefour aan de slag gaat als werknemer. Zijn professionele ontwikkeling leidt hem naar de marketingafdeling van de keten, die zich bezighoudt met marktonderzoek en nieuwe projecten. “Het was het begin van GB Express en de ontwikkeling van buurtwinkels“, herinnert de ondernemer zich. Een kans prikkelt zijn ondernemerszin. “Sinds ik heel jong was, heb ik altijd al zelfstandig willen zijn”, bekent de manager. Na drie jaar bij Carrefour te hebben gewerkt, neemt hij ontslag om eind 2006 zijn eerste winkel te openen. En dat is direct een succes! “De nieuwe Carrefour Express in Wemmel was meteen een hit, met commerciële resultaten die alle verwachtingen overtroffen”, erkent Olivier Lambert trots. Deze positieve resultaten leiden ertoe dat de keten hem een jaar later de leiding over een tweede verkooppunt aanbiedt.
Twee franchises of niets!
Een puur toeval leidt ertoe dat Olivier Lambert zijn ondernemersparcours koppelt aan dat van een voormalige Carrefour-franchisenemer die boven zijn winkel woonde. “Hij heeft me veel geholpen. Hij kwam elke dag naar beneden om een handje te helpen. En aangezien deze persoon net een Brico-winkel had geopend, introduceerde hij me bij deze franchise.” Het profiel van Olivier Lambert als Carrefour-franchisenemer stond zijn toetreding tot het Brico-netwerk op geen enkele manier in de weg. “Integendeel, mijn ervaring als ervaren ondernemer leek zelfs een troef te zijn”, getuigt de franchisenemer. “Ik had het voordeel dat ik meerdere jaren ervaring had in verschillende winkels. Bovendien waren de IT-systemen zeer vergelijkbaar en kon ik bij problemen rekenen op de technische teams van de franchisegever.” Een bijzonder waardevolle hulp bij het openen van een winkel, benadrukt de verantwoordelijke, “omdat deze experts je begeleiden op alle gebieden, van de winkelplattegrond tot de aanbestedingen bij dienstverleners, en tot aan IT-kwesties.” Een kant-en-klaar werk geleverd door de franchisegever dat Olivier Lambert zowel bij Brico als Carrefour terugvond.
De uitdaging van multi-franchisenemers
Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk om ondernemers te zien die de ambitie hebben om een volgende stap te zetten in multi-franchise. Maar het leiden van een handvol of zelfs een tiental verkooppunten brengt vele uitdagingen met zich mee. “Wanneer je een of twee winkels hebt, blijf je gefocust op het operationele. Een ‘multitasking’ rol die inhoudt dat je zowel de operationele als de organisatorische kant beheert. Echter, bij meer dan twee of drie verkooppunten nemen de organisatorische eisen de overhand. De ondernemer transformeert dan in een manager”, legt Olivier Lambert uit. Een rol die vereist dat men meer gefocust is op cijfers, inkoopcontracten en onderhandelingen met banken. “Je moet jezelf omringen met competente mensen en kunnen rekenen op personeel dat de winkels draaiende kan houden.” Het is duidelijk dat “mensen die al moeite hebben met het beheren van één verkooppunt, veel problemen zullen hebben met het organiseren van meerdere winkels”, waarschuwt Olivier Lambert. Daarom is het in het belang van het moederbedrijf om maatregelen te nemen om hun franchisenemers nauwlettend in de gaten te houden. “Want wanneer een zelfstandige het moeilijk heeft, lijdt het imago van de franchisegever daaronder.” Volgens Olivier Lambert “geven franchisegevers in de voedingssector over het algemeen veel autonomie aan zelfstandigen. Ze luisteren naar onze nieuwe ideeën en ervaringen, omdat we de baas blijven over onze winkels.”
Digitalisering op alle fronten!
De grootdistributiesector staat meer dan ooit onder digitale druk, en de bekende “folder” staat op het punt te verdwijnen ten gunste van nieuwe marketingervaringen gericht op het stimuleren van klantacquisitie. “Dankzij databases kunnen we onze klanten beter targeten. Iemand die een grasmaaier of een hek heeft gekocht, krijgt bijvoorbeeld reclame voor meststoffen, omdat we weten dat die persoon een tuin heeft.” Toch “blijven grote groepen zeer voorzichtig bij het adopteren van nieuwe technologieën”, zegt Olivier Lambert. “De centrale diensten richten zich vooral op bonuskaarten via smartphones om de gepersonaliseerde communicatie en klantloyaliteit te verbeteren”, vervolgt de manager. Maar het verzamelen van gegevens doet de wenkbrauwen fronsen bij franchisenemers. “Het is een cruciale kwestie, omdat de franchisegever deze centraliseert”, preciseert de geïnterviewde. Een strijdpunt dat ook betrekking heeft op e-commerce, aangezien de online verkoopplatformen ook eigendom zijn van de franchisegever. “De zelfstandigen halen geen inkomsten uit e-commerceverkopen. Zelfs als het moederbedrijf een klein percentage van de online behaalde marges uitkeert naar rato van de omzet van de zelfstandige winkels.” Toch roept de ontwikkeling van e-commerce andere problemen op, zoals die van de “market place”. Een manier voor Brico om zijn productassortiment uit te breiden. “Maar de franchisenemers hebben deze artikelen nooit in de winkel”, merkt Olivier Lambert op. Een kwestie die terug te voeren is op het netelige probleem van de logistieke keten.
Het hoofd boven water houden
Het huidige economische klimaat is verre van ideaal, “maar elke periode biedt zijn kansen. Ik zou nieuwe franchisenemers aanraden om bijzonder aandachtig te zijn voor de vaste lasten, zoals energie, die onderhevig zijn aan sterke prijsschommelingen. Evenals de huur en de personeelskosten, die zwaar wegen”, adviseert Olivier Lambert. Franchisenemer worden houdt een risico in. En het is niet per se de franchisegever die financiële eisen stelt. “De bank zal, afhankelijk van het dossier, een bepaald percentage eigen vermogen en andere garanties eisen”, benadrukt Olivier Lambert. “De relatie met de bank is dus van cruciaal belang, zelfs als de franchisegever, als belangrijke borg, je veel helpt bij de financiële procedures.” Maar pas op voor mensen die te snel in het avontuur stappen, waarschuwt Olivier Lambert. “Een derde van de zelfstandigen zit in de rode cijfers”, vervolgt de geïnterviewde, tevens lid van de Federatie APLSIA, die de belangen van franchisenemers in de voedingssector behartigt. Een bewijs dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is in de wereld van de franchise. “De situatie was 15 jaar geleden makkelijker”, vat Olivier Lambert samen. “Vandaag de dag moet je voortdurend letten op alle kosten. Zelfs als je een kleine winkel hebt. Gelukkig wordt een groot deel van de administratieve last, zoals prijzen en marges, beheerd door de inkoopcentrale van Brico, waardoor we ons kunnen concentreren op het dagelijkse beheer van de winkel.”
Een nieuwe, flexibelere realiteit
Het werven van gekwalificeerd en gemotiveerd personeel is voor onze franchisenemer een dagelijkse uitdaging geworden. “Toen ik 18 jaar geleden begon, ontving ik dagelijks een tiental spontane sollicitaties aan de kassa. Tegenwoordig ontvangen we er bijna geen meer. We zijn blij als we na een week een reactie krijgen op een vacature. Het is ongelofelijk!”, klaagt Olivier Lambert. De nieuwe realiteit voor franchisenemers bestaat erin zich aan te passen aan werkgelegenheidsbeleid om de kosten te verlagen, bijvoorbeeld door te kiezen voor flexi-jobs of studenten. Ondanks deze situatie blijft onze multi-franchisenemer enthousiast. “Aan jongeren die willen beginnen met franchise, zou ik zeggen dat ze niet moeten aarzelen. Hoe eerder je begint, hoe sneller je leert je aan te passen aan de veranderingen in de wereld. Maar je moet vooral niet denken dat je succes kunt hebben zonder iets te doen. Het vergt moed en discipline in het werk om door te breken!” En Olivier Lambert besluit: “De franchise was mijn springplank in het leven. En ik zou mijn professionele leven voor niets willen veranderen.”
AUG