Cash Converters, wereldleider in kwaliteitsvolle tweedehandsartikelen, zet zijn uitbreiding en groei voort in België. Het Australische winkelketen, dat meer dan 700 winkels telt in de wereld, opent deze maand, aan de vooravond van zijn 20 jaar aanwezigheid op de Belgische markt, een dertigste winkel in het zuiden van het land, in Messancy (Aarlen). De nieuwe Algemeen Directeur Kevin Kaeses zal belast worden met de toekomstige ontwikkeling van de groep in België, die meer dan een miljoen klanten telt en een omzet van 57 miljoen euro heeft geboekt in 2015, hetzij een groei van 14% ten opzichte van 2014.
Het duurzame hergebruik in opmars tijdens de feesten
Dertig winkels die in 20 jaar werden geopend, een omzet die een constante groei kent, een aanbod die de tendensen op de voet volgt: Het franchisenetwerk Cash Converters, wereldleider in kwaliteitsvolle tweedehandsartikelen, zet zijn opmars voort in ons land. Meer dan 2 miljoen artikelen die jaarlijks gekocht en verkocht worden, een bestand van meer dan 1 miljoen klanten die kiezen voor duurzaam hergebruik, verspreid over 30 winkels: het concept van de aankoop en verkoop van kwaliteitsvolle tweedehandsproducten blijft steeds meer mensen overtuigen. Met de feesten in aantocht, lokt het principe meer en meer mensen, uit alle socio-professionele categorieën. Steeds meer particulieren zijn inderdaad gewonnen voor het idee om artikelen die in perfecte staat zijn maar die ze niet (meer) gebruiken te verkopen om zo hun “eindejaarsbudget” aan te dikken of om meer cadeaus te kunnen kopen met minder geld. Algemener, biedt het principe van de aankoop en verkoop van tweedehandsgoederen voor veel gezinnen een ecologisch en duurzaam antwoord op de geplande veroudering van consumptiegoederen. Overigens gaan Sinterklaas, kerst en oudejaar soms gepaard met het krijgen van geschenken die niet altijd bevallen. In dergelijke situaties biedt Cash Converters een discrete en doeltreffende oplossing.
Kevin Kaeses, een coherente keuze
Met de recente benoeming van de Brusselaar Kevin Kaeses als zijn directeur, kiest Cash Converters Belgium resoluut voor een toekomstgerichte en duurzame aanpak, in overeenstemming met de ondernemingsstrategie. Kevin is licentiaat in de rechten (UCL) en bezit tevens een master in management en financiën (Solvay). Hij is nog maar 32 jaar en heeft al een stevige professionele ervaring, waaronder als Business Development Manager voor Frankrijk voor het merk Tom & Co. Hij betrok deze functie de laatste 3 jaar alvorens het roer over te nemen van het Belgische filiaal van de wereldleider in tweedehandsartikelen. Zoals Cash Converters in België, koppelt Kevin een stevige dosis ervaring met een open geest die gericht is op een sector die volop in ontwikkeling is. Kevin heeft als opdracht de maturiteit van het bedrijf te bestendigen en de dekking van het merk in heel Franstalig België, alsmede haar ontwikkeling in Vlaanderen, waar het concept nog in zijn kinderschoenen staat, te beheren.
Aarlen (Messancy), een logisch evolutie
De groep was al goed verankerd in Franstalig België, maar het was wel zo dat het bedrijf tot voor kort niet vertegenwoordigd was in de provincie Luxemburg. Met de opening begin december van een winkel in Messancy dicht bij Aarlen, heeft de dertigste winkel van Cash Converters haar eerste klanten mogen verwelkomen. Gelegen in het winkelcentrum Cora, Route d’Arlon 220, beschikt het nieuwe franchiseverkooppunt van Cash Converters over een oppervlakte van 450m2. De nieuwe Cash Converters is gelegen aan de “drie grenzen”, en is het laatste kindje van franchisenemer Stéphane Vanhauwaert, die aldus een derde franchisewinkel opent na deze in Jambes en in Etterbeek. “Om te beantwoorden aan de verwachtingen van het Belgisch publiek en tevens dezelfde mogelijkheden te bieden aan de naburige Luxemburgers en Fransen, was het belangrijk om een winkel te openen in die regio, die veel grensoverschrijdend verkeer kent.” verklaart Stéphane Vanhauwaert, die, door jarenlang in Aarlen te hebben gewerkt, de streek goed kent. Van bij de opening werd een ploeg van 7 personeelsleden ingezet. Aldus draagt Cash Converters ten volle bij tot het scheppen van lokaal werk. Onder de werknemers vindt men tal van aanvullende profielen, of het nu gaat om specialisten in nieuwe technologieën of experten op vlak muziekinstrumenten, die de klanten optimaal kunnen bijstaan. Enerzijds is het aanbod gelijkaardig met wat men in de andere winkels vindt, in overeenstemming met de laatste tendensen, anderzijds is het een weerspiegeling van het lokale gebeuren. Zo vindt men in de rekken producten verwant aan de regionale activiteiten, zoals kettingzagen en houtbloksplijters, of andere nuttige tools voor fietstochten.
Goed verkopen en slim kopen!
Thans kent de sector die gericht is op hergebruik een ongekende bloei. “We zitten nog maar aan het begin van een tendens die in de volgende decennia nog duidelijker zal worden” vertelt Kevin Kaeses, Algemeen Directeur van Cash Converters België. Studenten die op kot gaan, nieuwe koppels die al wat ze in dubbel hebben willen kwijtraken, ouders die hun toekomstige Mozart willen plezieren door een muziekinstrument te kopen aan een verminderde prijs, de werknemer die van zijn nieuwe baas een smartphone krijgt terwijl hij pas dezelfde heeft gekocht, dit zijn allemaal gevallen waar we, op een transparante manier en in een gemoedelijk sfeer, een antwoord konden bieden op de verwachtingen van onze nieuwe consumenten“, besluit Kevin Kaeses.
DEC