Zelfs als het u niet interesseert, zult u zéér nauw betrokken zijn bij de manier waarop België met zijn Rode Duivels meeleeft. Onder meer in de franchise supermarkten, zoals blijkt uit een rondvraag van RetailDetail Food bij zelfstandige supermarktondernemers.
Iedereen Belg!
Sen Polat, franchisenemer van een Carrefour Express in Diegem, is er helemaal klaar voor. “De franchisewinkel is met Belgische vlaggen getooid, de fanshop voor de supporters is ingericht. We creëren echt een aparte Rode Duivels-ambiance in de winkel en de mensen komen zich daar met plezier in onderdompelen.”
Bier en snacks
Bepaalde productcategorieën zullen extra goed gaan scoren. “Drank en snacks moet je altijd extra voorzien tijdens zo’n event,” weet Filip Sabbe franchiseneemrs van de AD Delhaize in Lede uit ervaring. “Sponsors als Jupiler (voor België) en Carlsberg (voor het hele toernooi) geven gadgets die de verkoop stimuleren. Merken als Coca-Cola en Dove zijn nu al begonnen met extraatjes als autostickers of autohoesjes bij de producten uit te delen.”
Nu reeds kondigt de politie aan dat er tijdens het EK extra politiecontroles op alcoholgebruik zullen zijn. “Die sensibilisering is misschien jammer voor de horeca,” beseft Filip Sabbe, “maar ze zal ons en onze business wellicht ten goede komen, vermoed ik, aangezien ik ervan uitga dat een en ander de thuisconsumptie van alcohol fors zal doen toenemen.”
Lokale initiatieven
Tijdens het WK in 2012 waren er in Lede-centrum schermen in een zaal opgehangen, waar mensen dan samen naar de matchen keken. “Daar hebben wij toen als sponsor wijn en cava geleverd,” vertelt Filip Sabbe. “Voor deze keer heb ik nog niet iets dergelijks vernomen, maar via de sociale media is een event tegenwoordig snel georganiseerd.”
In Nijlen is al wel duidelijk dat een vereniging in samenwerking met de gemeente grote schermen zal plaatsen op het kerkplein, waar de fans kunnen samenkomen. “Daar doen wij vanuit sponsoring aan mee, om onze winkel in het kader van evenement enige zichtbaarheid te verlenen,” verklapt franchisenemer Chris Verwimp van de Spar Colruytin Nijlen.
Terwijl de uitzendingen van de matchen van de Rode Duivels aan de gang zijn, dreigt het wel héél rustig te worden in de supermarkt, niet? “Wanneer de matchen van de Duivels beginnen, valt de verkoop stil, zoveel is zeker,” weet Chris Verwimp. “Zelf volg ik het ook, maar ik ga niet naar matchen kijken, als ik in de winkel moet zijn. We zullen alleszins lokaal in onze eigen winkel van alles rond het EK organiseren, met een focus op de tegenstanders in de groep van België.”
Wenst u meer informatie over deze formule, klik hier of op het logo in de carrousel “Deze formules zoeken kandidaten om uit te breiden” op de homepage.
Bron: Retail Detail
JUN