Franchisformule Brico en Brico Planit vernieuwen winkelformules

Geplaatst door: Franchising Belgium

Brico Planit Ternat

De franchiseketen Brico kiest voor een differentiatiestrategie met drie winkelformaten en investeert miljoenen euro’s in een renovatie van het hele winkelnetwerk, aan een ritme van vijf à zes winkels per jaar.

Multiformaatstrategie

De groep streeft naar vereenvoudiging en gaat voortaan voor twee grote merken, namelijk Brico in België en Praxis in Nederland, aldus Ralph Berteaux. Beide merken voeren een multiformaatstrategie, wat concreet betekent dat het merk Brico drie formules overkoepelt. Brico Planit is de bestemmingswinkel voor grote projecten, met experts op elk domein. Brico is de franchisewinkel met een ‘multispecialistisch’ aanbod, en Brico City is de kleine franchisewinkel om de hoek met een basisassortiment voor snelle aankopen. De ene overgebleven Briko Depot (in Fontaine-l’Évêque) zal dan ook de conversie naar Brico maken.

Groeistrategie

Wat zit er achter deze differentiatiestrategie? “De doe-het-zelfmarkt stagneert en kampt een beetje met een conversieprobleem”, zegt operationeel directeur Rudi Schautteet. “Veel klanten hebben wel de intentie om een project te starten, maar komen er uiteindelijk niet toe. We concurreren soms om het budget van de klant met andere sectoren: ga ik de living schilderen of koop ik een nieuwe iPhone? Als marktleider opteren we voor een groeistrategie om klanten sneller over te halen hun project te realiseren.”

Het franchisenetwerk Brico en Brico Planit hebben in België en Luxemburg nu 159 winkels (131 Brico’s, waarvan een groot gedeelte wordt uitgebaat door franchisenemers , 16 franchisewinkels Brico City, 1 Briko Depot en 11 Brico Planit) en stellen zo’n 3.000 mensen tewerk. Twaalf winkels hebben een oppervlakte van meer dan 8.000 m². De onderneming behoort tot de Maxeda DIY Group, die 387 winkels uitbaat in de Benelux.

Voor meer informatie over het franchiseconcept van Brico of Brico City, klik hier.