Sleepy organiseert zijn verkoop van slaapcomfort voortaan via eigen winkels en webhandel. De samenwerking met een netwerk van franchisewinkels werd stopgezet.
Zeventien franchisewinkels verdwijnen uit netwerk
Sleepy telde eind 2015 19 winkels in Vlaanderen. Slechts twee daarvan werden toen in eigen beheer uitgebaat. De eerste werd in september 2013 geopend in Mechelen, de tweede volgde in september 2015 in Leuven. De andere 17 verkooppunten waren in handen van zelfstandige franchisenemers.
Daar komt nu echter verandering in. De stap naar een nieuw concept was te groot om dit met zelfstandige uitbaters te realiseren, motiveert topman Johan Baetens. Topman Baetens wil met Sleepy immers volop inspelen op de veranderingen in de retailwereld en de doorbraak van het omnichannel-gegeven.
Daarbij is het belangrijk om een symbiose te creëren tussen web- en winkelervaring, en dat kan volgens Baetens slechts via een meer centraal gestuurde organisatie. Zo moeten alle producten die op het web worden aangeprezen ook aanwezig zijn in de winkels. Bovendien moet er voor de consument ook transparantie zijn inzake prijzen en leveringstermijnen op het net en in de winkels.
De gevraagde veranderingen liggen moeilijk met een netwerk aan zelfstandige franchisenemers. Zij zouden te sterk moeten inleveren op hun autonomie. Bij Sleepy heerste trouwens een
cultuur van soft-franchising.
cultuur van soft-franchising.
Resolute keuze voor omnichannel
Sleepy testte het nieuwe omnichannel-winkelconcept sinds september uit in Leuven. Daarbij wordt een brug gecreëerd tussen de winkel, de website en de webshop, die nog in het voorjaar van 2016 nog gelanceerd wordt. Vanaf februari zal de nieuwe aanpak ook gelden voor de winkel in Mechelen. En later zal hij ook worden doorgetrokken naar de bijkomende winkels die nog in eigen beheer worden geopend.
De bedoeling is dat de consument zijn aankoop volledig op de website kan voorbereiden. Vertrekkend van zijn favoriete slaapstijl kan hij er vrij kiezen en zelf zijn bed samenstellen, daarbij rekening houdend met de afstemming op het lichaam, het gewenste slaapgevoel en het design. Voor de afronding van zijn aankoop kan hij dan terecht in de webshop of in de fysieke winkel. Er kan ook online een afspraak in de winkel worden gemaakt.
Bron: RD
4
JAN
JAN