De kogel is door de kerk: Het franchisenetwerk Albert Heijn blijft in België en zal de komende drie jaar in omvang verdubbelen. Daarnaast zal Delhaize de expansie leiden en zelf zo’n 300 (franchise)winkels openen. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens een ondernemingsraad deze ochtend.
Er gingen al een hele tijd geruchten de ronde over het bestaan van Albert Heijn in België, maar nu is het lot van de Nederlandse keten eindelijk bekend: Albert Heijn blijft in België en zal zijn omvang de komende 3 jaar verdubbelen. Daarnaast zet ook Delhaize zijn expansie voort. Volgens de Ahold Delhaize groep vullen de twee franchiseformules elkaar aan en vormen ze dus geen bedreiging. Waar Delhaize eerder klanten aantrekt die voor de winkelervaring en een kwalitatief assortiment gaan, doet Albert Heijn het dan weer goed met zijn persoonlijke service, een verrassend assortiment en zijn ‘Hollandse prijzen’.
Albert Heijn verdubbelt omvang
Concreet wil Albert Heijn in de komende 3 jaar zo’n 30 à 50 winkels openen, ofwel een verdubbeling van zijn huidige winkelpark. Dat bestaat momenteel uit 42 winkels. De Nederlandse keten zal zich bij zijn expansie trouwens nog steeds op Vlaanderen richten.
Delhaize opent 300 nieuwe winkels en leidt expansie
Ook Delhaize ziet het groots. De komende 3 à 4 jaar wil de supermarktketen namelijk zo’n 300 winkels openen in België. Daarbij gaat het om zo’n 200 Delhaize Fresh Ateliers en Shop&Go’s, en zo’n 100 nieuwe franchisesupermarkten (AD of Proxy).
Opvallend:Ahold Delhaize maakte ook bekend dat Delhaize de expansieplannen van Delhaize en Albert Heijn België zal coördineren.
Samenwerking met bol.com
En de expansieplannen zijn niet het enige wat op tafel ligt. Zo gaat Delhaize ook samenwerken met bol.com door afhaalpunten te installeren in zijn winkels. Dat was trouwens al het geval in de Albert Heijn-winkels. In een eerste fase zouden de afhaalpunten neerstrijken in Antwerpen, waarna de rest van Vlaanderen volgt. Dankzij deze samenwerking hopen beide bedrijven meer klanten aan te trekken. Bovendien kan Delhaize op deze manier zijn non-food aanbod serieus uitbreiden zonder extra ruimte te moeten voorzien. “Delhaize en Albert Heijn, elk met hun specifiek aanbod en trouwe klantenbestand, in combinatie met de troeven van bol.com, de grootste online non-foodretailer van de Benelux, zullen de Belgische klant op deze manier een nog betere winkelervaring kunnen bieden”, meldt Delhaize in een persbericht.
“Met al de 3 lokale merken samen verzilveren we de tweede plaats op de Belgische markt en verkeren we in een unieke positie om het hart van de Belgische consument te veroveren, en dat zowel online als offline. We zijn goed op weg om onze groei te boosten dankzij twee sterke supermarktmerken, elk met hun eigen aparte en loyale klantenbasis, en dankzij grote online opportuniteiten met bol.com”, verduidelijkt Wouter Kolk, CEO van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. “Ik ben erg blij om te zien dat, terwijl we onze “Leading Together’ strategie uitvoeren, onze Belgische bedrijven “samen winnen”.”
Voor meer informatie over het franchiseconcept van Albert Heijn, klik hier.
Bron: Gondola
JAN