Franchisenemers van de supermarktketen Delhaize vrezen voor hun vrijheid als hun formule fuseert met Albert Heijn. In tegenstelling tot bij AH zijn winkeliers van Delhaize vrijwel volledig vrij als het gaat om assortiment en winkelinrichting.
Het gros van de Delhaize-winkels is in handen van franchisenemers, meldt het Algemeen Dagblad. Het gaat om ruim 700 van de 880 winkels. ‘Ik weet precies wat mijn klanten willen, daar speel ik op in’, citeert de krant een ondernemer met een Delhaize. Hij vreest dat hij straks in zijn handelingsvrijheid wordt beperkt, mocht Albert Heijn het voor het zeggen krijgen.
Herkenbaar
Een AH-woordvoerder bevestigt in de krant dat de formule de handelingsvrijheid beperkt tot een beperkt assortiment lokale producten. Volgens retaildeskundige Paul Moers is dat echter niet nadelig voor de Delhaize-winkeliers. ‘De concurrentie is heftig. Daarom moet je je als keten overal hetzelfde presenteren. Of je nu in Brussel of Meersel-Dreef bent, de winkel moet voor de klant herkenbaar zijn. Dat leidt bovendien onmiddelijk tot kostenbesparingen. Kijk alleen al naar de distributie. Die is bij Albert Heijn gewoon veel efficiënter dan bij Delhaize. Belgische franchisenemers zijn daar enorm bij gebaat’, zegt hij tegen het Algemeen Dagblad.
MEI