Hoe kies je een franchiseconcept…
… of met welke aandachtspunten rekening houden alvorens een keuze te maken ?
Wanneer een concept je aanspreekt, contact opnemen met de franchisegever. Het is dan noodzakelijk dat een aantal stappen plaatsvindt, meestal via een programma
Rol van een programma :Een specifiek programma betreffende de informatieprocedures en de selectie van franchisenemers wordt dikwijls opgemaakt door goede franchisegevers, voor de volgende redenen :
- de kandidaat verzekeren dat hij zijn beslissing enkel “met kennis van zaken” zal nemen
- de kandidaat laten “ ademen ” tussen elk stap zodat zijn begrip van het project perfect kan zijn
- de diverse stappen en afspraken optimaal organiseren
- de opvolging van ieder kandidaat vergemakkelijken
- de kandidaat regelmatig terugzien en onder verschillende “ omstandigheden ”
Er bestaat geen ideaal procedureplan; iedere franchisegever heeft zijn eigen plan afhankelijk van zijn eigen karakteristieken en van de karakteristieken van het concept.
De belangrijkste stappen die we bijna overal terugvinden zijn de volgende :
Onderhoud met de franchisegever :
- algemene gesprekken met adequate informatie
- specifieke gesprekken : financieel dossier, contracten, marktstudies…
Persoonlijk bezoek aan een verkooppunt :
- bezoek aan een verkooppunt met de verantwoordelijke voor de aanwerving
- gewoonlijk in de pilootzaak
- het bezoek dient uiteraard als info “ op het terrein ” aangaande het concept en het beroep
Bezoek aan de franchisenemers :
- bezoek aan gefranchiseerde verkoopspunten ( liefst zonder aanwezigheid van franchisegever)
- deze bezoeken worden dikwijls, voor praktische redenen, toch door de franchisegever georganiseerd
Stages in de praktijk :
- stage van de kandidaat in één of meer verkoopspunten
- gewoonlijk in de pilootzaak
- deelname van verantwoordelijke bij het evalueren van de kandidaat
- beste middel om elkaar wederzijds te leren kennen
Onderzoek van mogelijke locaties :
- analyse van de vestigingsmogelijkheden
- eventueel bezoek van beschikbare plaatsen en locaties
Middelen gewoonlijk gebruikt door franchisegever :
- selectiecomité
- kandidatuursdossier
- rapport aangaande stage
- evaluatierapport
- bankinlichtingen
- eventuele testen …