Groeikansen van franchising. Ons winkellandschap is een oververzadigde markt waar er steeds meer polarisatie optreedt: enkel grote internationale ketens en kleine lokale marktspelers kunnen overleven.
Franchise biedt het beste van twee werelden: de inkoopmacht en het sterk imago van de franchisegever en de kleinschalige flexibiliteit van de lokale franchisenemer. Door e-commerce zal die polarisatie alleen maar toenemen.
De franchise tandem kan hét toekomstmodel zijn van onze retail. Zelfstandige ondernemers investeren op eigen risico en streven een maximale return on investment na.
Franchisenemers creëren samen 30.000 jobs, zonder henzelf als zaakvoerders meegerekend (KUL studie 2011).
Volgens KPMG en ING zal tegen 2020, 40% van de Europese detailhandel online gebeuren. De winkelleegstand neemt in de steden en gemeenten toe. Tenzij de gepasteformule wordt gevonden om onze retail terug op het juiste spoor te zetten.
Franchise is hiertoe een potentiële hefboom. Wordt franchise hét bedrijfsmodel van de toekomst?
Bron: Buurtsuper.be
APR