Mister Genius, de keten die zich onder de vorm van franchising ontwikkelt, met momenteel 9 winkels voor onder andere pc-, mac- en smartphoneherstellingen, gaat actief op zoek naar kandidaat-franchisenemers om zijn netwerk naar Vlaanderen en Wallonië uit te breiden.
“In december openden we een eerste winkel in Wallonië en over een aantal maanden is het de beurt aan Waver en Namen”, aldus Olivier Olbrechts, CEO van Mister Genius. “Ook voor Vlaanderen is er veel interesse. We kijken concreet naar Gent, Antwerpen of Leuven. Ons concept is uniek: iedereen kan met z’n informaticaproblemen terecht bij een ‘Mister Genius’ in de buurt. Naast PC’s – zowel Mac als Windows – herstellen we ook smartphones, tablets en zelfs tv’s en spelconsoles.” Dankzij deze franchiseformule werd Mister Genius vorig jaar 39ste in de Technology Fast50 van Deloitte, de lijst met de snelst groeiende technologiebedrijven in België.
Voor alles heeft hij een oplossing!
Mister Genius is eerder een dienstverlener dan een computerwinkel. Klanten komen bij ons langs voor de oplossing van een softwareprobleem, een herstelling van een laptop, het vervangen van een smartphone- of tabletscherm, … . “Wie één van onze winkels binnenstapt met een gecrashte harde schijf is vaak in paniek. Wij begrijpen de stress van deze situatie volledig want computers, tablets en smartphones bevatten een deel van ons leven: foto’s, filmpjes, apps, werkmails en -contacten,…” legt Olbrechts uit. “Onze rol bestaat er in om een oplossing aan te reiken zodat de klant met al zijn herstelde bestanden en een glimlach weer buitenstapt”.
Veel grote multimediawinkels hebben een dienst na verkoop, maar vaak heeft de klant veel vragen bij de dienstverlening: Wat gebeurt er met mijn bestanden? Waar gaat mijn computer heen? Wie houdt zich met de herstelling bezig? Zal mijn probleem duidelijk gecommuniceerd worden en wanneer krijg ik mijn toestel terug? Bij Mister Genius sta je in direct contact met de persoon die zich ontfermt over jouw probleem.
Transparante formule: in de winkel, op de website en vanop afstand
“Iedereen die een probleem heeft, kan zijn toestel binnenbrengen in een van onze 9 winkels, aldus Olbrechts. We kunnen ook een van onze technici ter plaatse sturen. Voor softwareproblemen hebben we eveneens een hulpdienst op afstand: een IT’er van Mister Genius neemt dan even je computer over en legt telefonisch uit wat hij erop uitvoert. Voor elk van deze situaties is de service transparant: de klant weet altijd waar z’n toestel is en wordt op de hoogte gehouden van de kosten vooraleer de reparatie van start gaat”.
Waterloo: nummer 9!
Naast de winkel in Kraainem, lagen alle winkels van Mister Genius tot voor kort in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Eind vorig jaar opende de eerste winkel in Wallonië (Waterloo) en daarna is het de beurt aan Vlaanderen. Olbrechts: “Het is onze ambitie om een winkelnetwerk uit te bouwen over gans België. Kandidaat-franchisenemers hoeven geen brede informaticakennis te hebben: iedereen wordt door ons opgeleid en krijgt continue bijstand door een team van specialisten. Tijdens de opleiding komen ook domeinen zoals marketing, technische kennis en bedrijfsbeheer aan bod.”
Een winkel wordt geleid door een gerant en een aspirant-gerant. “Zo geven we ervaring door”, zegt Johan Vincent, operationeel directeur. “Mister Genius biedt op deze manier ook minder geschoolde mensen een kans: sommige van onze winkelmanagers hebben hun middelbaar niet afgemaakt, maar konden ons wel overtuigen met hun enthousiasme. Ze begrijpen onze aanpak en mentaliteit, dat we gaan voor tevreden klanten,… en met succes, want dankzij hen draaien onze filialen goed!”
Doel: 30 extra winkels in België
“Wij bieden jongeren een mooie kans om bij ons aan de slag te gaan! Dit is één van mijn stokpaardjes bij het runnen van deze onderneming”, gaat Olbrechts verder.
Mister Genius plant de opening van zo’n dertig bijkomende winkels in heel België. “Terwijl de eerste 9 winkels in eigen beheer geopend werden, zijn we voor de nieuwe winkels op zoek naar kandidaat-franchisenemers. We zoeken specifiek naar gemotiveerde personen met een service- en oplossingsgerichte mentaliteit die hun eigen baas willen zijn binnen een succesvolle organisatie. In ruil bieden wij een spannende job in een uitdagende en steeds groeiende sector”, aldus Johan Vincent.
Constante groeicijfers
Het succes van Mister Genius vertaalt zich naar de financiële resultaten. Van een omzet van ongeveer 500.000 euro in 2007, steeg dit cijfer naar 1,250 miljoen in 2010. Vorig jaar werd een omzet behaald van maar liefst 2.300.000 euro. Tegelijkertijd nam ook het aantal werknemers toe: van 5 in 2007, naar 17 in 2010 en 25 vandaag.
IT-manager van zelfstandigen en KMO’s
Naast de activiteiten voor particulieren, richt Mister Genius zich ook naar bedrijven. “Veel zelfstandigen en KMO’s hebben vaak niet de middelen of de behoefte om intern een IT’er tewerk te stellen. Wij nemen deze rol dan op ons”,laat Jerôme Paquot, commercieel directeur van Mister Genius, nog weten. Dankzij onze specifieke aanpak telt deze nieuwe dienst een steeds groeiend aantal klanten en voorzien wij om minstens 8 nieuwe medewerkers aan te werven in 2015.
FEB