Hoe was 2015 en wat brengt 2016? Volgens Luc Ardies, algemeen directeur bij Buurtsuper.be …
wordt 2016(hopelijk) het jaar waarin iedereen beseft dat de franchiseformule – mits een goede aanpak – dé retail formule van de toekomst wordt. De zelfstandige franchisenemers hebben in dat toekomstmodel een gezonde exploitatiemarge en bovendien nog voldoende reserves om te kunnen investeren in de toekomst. Ze krijgen ook meer ruimte om – binnen de krijtlijnen van hun franchiseconcept – hun eigen ding te doen. Steeds meer grote bedrijven ondervinden bovendien dat een bottom-up organisatiestructuur in een digitale economie meer vruchten afwerpt dan een top-down benadering.”
E-commerce is niet zaligmakend
“In 2016 begint ook het besef te groeien dat e-commerce niet de zaligmakende oplossing is. De food sector ondervindt wel dat nieuwe formules, zoals HelloFresh, stukjes van de taart weg knabbelen en dat de supermarktformule zichzelf op een aantal vlakken in vraag moet durven stellen. 2016 wordt het jaar van het effectieve huwelijk tussen Albert Heijn en Delhaize. Ze gaan dat op een verstandige manier doen: de nieuwe groep kiest op de Belgische markt resoluut voor het Delhaize-enseigne en investeert voluit in de verdere groei van de zelfstandige franchisenemers van Delhaize. Ze weten immers al te goed dat, als de zelfstandige franchisenemers groeien, de groep in zijn geheel groeit.”
Bron: Storecheck
MRT