FBD, de 1ste Europese franchisegever van uitgeruste keukens, versterkt zijn marktpositie door de groep Nobilia als meerderheidsaandeelhouder te verwelkomen
Geplaatst door:
Franchising Belgium
Met meer dan 15% groei in het eerste semester van 2015 (waarvan meer dan 10% in Frankrijk en België) en een aanwezigheid in 50 landen binnen dit en 5 jaar, zet FBD (Franchise Business Division), de Europese leider van de franchise in de sector van de uitgeruste keukens, een belangrijke stap in zijn ontwikkeling op gemiddelde en lange termijn. De groep Nobilia, de grootste Europese producent van keukenmeubels, die tot op heden 30% van het kapitaal bezat, heeft het aandeel van de groep Snaidero overgekocht, om zo meerderheidsaandeelhouder van FBD te worden (deze transactie dient nog goedgekeurd te worden door de regulerende autoriteiten).
Nog grotere ambities
In een bijzonder competitieve marktomgeving, met spelers die steeds groter worden, zet de groep FBD een nieuwe stap in zijn evolutie op middellange en lange termijn. Zo rekent FBD voortaan op de versterkte aanwezigheid van Nobilia in zijn kapitaal om zijn ontwikkeling te verzekeren en op die manier een onvermijdelijke speler te worden op zijn Franse thuismarkt maar ook op internationaal vlak, dat vandaag verantwoordelijk is voor ongeveer 40% van de omzet.
Met meer dan 11 miljoen uit te rusten keukens in Frankrijk biedt de nationale markt een belangrijk groeipotentieel, dat nog versterkt wordt door het toenemend verlangen van de consumenten om zowel goed geadviseerd te worden als uitgerust met kwaliteitsproducten. Het is om tegemoet te komen aan deze dubbele behoefte dat de groep FBD zijn unieke ervaring en zijn netwerk van franchisenemers ter beschikking stelt. De dynamiek van de groep FBD is uniek: een voortdurende animatie van het netwerk, de zin voor innovatie en durf, het vermogen om zijn winkels te vernieuwen en te moderniseren evenals het aanbod dat steeds aantrekkelijker wordt inzake design, afwerking en opties.
FBD verstevigt zijn internationale ontwikkeling
Parallel met zijn ontwikkeling in België en Frankrijk wil de groep FBD nog meer aanwezig zijn op internationaal vlak. Het heeft immers de ambitie om de huidige aanwezigheid in 20 landen binnen 5 jaar uit te breiden naar 50 landen. In het kader van deze expansie heeft FBD een voorkeur voor de regio’s rond de Middellandse Zee, maar ook voor Oost-Europa (Rusland en Polen) en Afrika. Op dit laatste continent opende de groep reeds winkels in Ivoorkust, Benin, Kenia en op Mauritius, waar er veel groeipotentieel aanwezig is. In deze groeilanden is de uitgeruste keuken, net zoals de aankoop van een wagen, een belangrijk symbool van sociale stijging. De markt opent zich voor nieuwe bevolkingsgroepen die over voldoende koopkracht beschikken om te investeren in kapitaalgoederen. Om deze verschillende zones aan te pakken, zal de groep bekwame teams vormen die de activiteiten op de rijpe en opkomende markten controleren, beheren en verder ontwikkelen.
Over FBD
Met zijn drie merken die elk verschillend en toch complementair zijn, Ixina, Cuisine Plus en Cuisines Références, positioneert de groep FBD (Franchise Business Division) zich als specialist in zijn sector. FBD is de Europese leider van de franchise op de markt van de uitgeruste keukens. Zijn netwerk telt 300 franchisenemers en master franchisenemers, die wereldwijd 361 winkels vertegenwoordigen, waarvan 53 in België en 243 in Frankrijk. Door steeds te luisteren naar de markt en haar evoluties beantwoordt FBD aan de verwachtingen van de consumenten en dit dankzij zijn unieke en succesvolle aanbod gericht op innovatie. De groep heeft vooral de ambitie om op internationaal vlak uit te breiden en is dan ook van plan zijn netwerk uit te breiden van een aanwezigheid in 20 landen vandaag naar 50 landen tegen 2020. FBD zal in 2015 een omzet van 500 miljoen euro neerzetten maar heeft als doelstelling om dit resultaat in 5 jaar tijd te verdubbelen op basis van zijn organische groei en internationale ontwikkeling.
2
SEP