Het nieuwe Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel verwelkomt bekende franchise merken zoals McDonald’s, Yves Rocher, La Compagnie des Petits, Leonidas, maar ook nieuwe concepten die nog niet in België zijn vertegenwoordigd.
Dit is het geval voor het Franse franchiseconcept “Kusmi Tea”, die zijn eerste winkel heeft geopend in België.
Kusmi Tea, meer dan 150 jaar traditie
Het merk Kusmi Thee heeft een lange geschiedenis, een Russisch merk van Pavel Kousmichoff ontstaan in 1867 in St. Petersburg, verhuisd in 1917 naar Parijs.
Het merk werd overgenomen in 2003 door de broers Orebi, en is sindsdien leider van premium thee in Frankrijk met 60 winkels en twintigtal in het buitenland.
Het bedrijf biedt meer dan 70 soorten van hoge kwaliteit thee en kruidenthee geïmporteerd uit producerende landen (China, India, Sri Lanka). De thee soorten (proprietary blends, welzijn, groene en zwarte thee classics) zijn op smaak gebracht, gemengd en verpakt in bulk of in zakken van natuurlijke vezel in de ateliers in Le Havre.
De flagship store van 250 m² is gelegen in Parijs op de Champs Elysees met zijn beroemde Café Kousmichoff.
In 2015 heeft Kusmi Tea een omzet van € 44.000.000 bereikt en is van plan om naar € 50 miljoen euro te gaan aan het einde van dit jaar.
De winkel Kusmi Tea at Docks Bruxsel
De Kusmi Tea winkel met een oppervlakte van 50 vierkante meter is gelegen op de eerste verdieping van het winkelcentrum en blijft niet onopgemerkt met zijn rode grond en rekken vol met dozen van thee in heldere kleuren.
De winkel is in het beheer van Philippe Lauga en Barbara Lecat, die een exclusieve distributieovereenkomst voor België hebben ondertekend. Ze zijn van plan om tien winkels in België en Luxemburg te openen in de komende drie jaar.
Philippe Lauga is ook eigenaar van het concept “the Kase” (schelpen, screen protectors, laptop batterijen en accessoires voor smartphones) voor België en Luxemburg met nu 3 vestigingen in Louvain-la-Neuve, Namen en Bertrange.
Een dynamische website
De website van Kusmi Tea vertegenwoordigt 10% van de wereldwijde omzet, geschat op € 33.000.000, op hetzelfde neiveau als de resultaten van het merk. Deze trekt zo’n 150.000 Europese bezoekers per maand aan en heeft 4% succespercentage. De ergonomie van de site is bedoeld om de selectie van de theesoorten te vergemakkelijken en sneller doen aankopen.
NOV