Ruben Dewaele, franchisenemer van 6 Delhaize-franchisewinkels in de Kempen, opent dit voorjaar in Westerlo de eerste vestiging van een nieuw fitnessconcept: Woods. Of noem het eerder een lifestyleconcept, want naast fitnessen zijn er een sapjesbar, een wellnessgedeelte en kan je er flitsende sportkledij kopen. “We tekenden een heel nieuw businessmodel uit”, zegt hij.
Dewaele baat de AD Delhaizes franchisewinkles van Arendonk, Retie en Dessel uit, zo ook de Proxy Delhaizes van Veerle-Laakdal, Meerhout en Westerlo. “Vanuit de supermarkten zijn we al een hele tijd bezig rond gezonde voeding. Dat zetten we nu verder naar beweging en sport”, legt hij uit.
“We zijn naar de markt van de fitnesscentra gaan kijken. Daar heb je enerzijds de prijsbrekers, type Basic-Fit, en anderzijds het premiumsegment. Wij richten ons op de subpremium categorie: laagdrempelig en met een bijzondere ervaringsbelevenis voor de klant. We starten niet vanuit de prijs maar zetten in op de ervaring.”
Potentiële consumenten
De supermarktondernemer is met een team al een jaar bezig met de voorbereiding van Woods en richtte met een vennoot een nieuw bedrijf op. “Onze omzet zal niet enkel uit de verkoop van abonnementen komen maar ook uit de foodbar, de verkoop van dieetproducten en voedingssupplementen, fashion, enz. We zien onze leden als potentiële consumenten voor andere producten. De verkoop zal ook multichannel gebeuren via een webshop.”
De ambitie is om op 1 april de vestiging in Westerlo, naast de Proxy Delhaize in het centrum, te openen. De uitbating zal volledig in eigen beheer gebeuren. Er zullen 4 mensen aan de slag gaan. “Afhankelijk van onze ervaringen daar starten we met andere vestigingen onder franchise. We richten ons daarvoor naar 2018 en naar de Benelux omdat dat de markt is waarmee we het best vertrouwd zijn”, besluit Ruben Dewaele, die benadrukt dat zijn supermarktactiviteiten gewoon verder lopen.
JAN