Onder het motto ‘never change a winning team’ hebben Delhaize en Kuwait Petroleum hun partnership, dat in 2000 begon, verlengd voor nog eens 15 jaar. Vandaag beschikken al 120 van de 446 Belgische en LuxemburgseQ8-tankstations over het franchise concept Shop & Go.
2.500 referenties in zes maal grotere winkel
Delhaize telt vandaag 135 franchises Shop & Go’s, waarvan 120 bij een tankstation van Q8. “Delhaize bedient 4,5 miljoen klanten per dag, van wie ongeveer één miljoen via het franchiseconcept Shop & Go”, zegt Lionel Desclée in de krant Le Soir. “Die winkels zijn belangrijk voor ons imago, aangezien ongeveer 20% van de klanten er langskomt”, aldus nog de senior vice-president bevoegd voor de franchise winkels.
Bleven de eerste franchise uitbatingen Shop & Go’s nog beperkt tot amper 50 m², dan tellen de nieuwste intussen al 150 tot 300 m², drie tot zes maal groter dus dan in de beginjaren. Het gamma groeide gestaag mee en telt nu al zo’n 2.500 referenties, waarvan een 50-tal verse producten. Gemiddeld besteedt de klant er per bezoek 5 tot 7,7 euro. In de grotere vestigingen kan de bezoeker intussen ook terecht voor een broodje (Panos) en een koffie (Nespresso).
10 à 20 nieuwe franchises Shop & Go’s per jaar
Volgens Koen Vankelst, retail director bij Q8, is het franchiseconcept Shop & Go een belangrijke schakel in het succes van Q8: “De groei van de winkelomzet met om en bij de 10% compenseert de daling van de verkoop aan de pomp door de duurder wordende brandstof”, zegt hij.
Geen wonder dus dat het nieuwe samenwerkingsakkoord ook voorziet in expansie: “We zijn het engagement aangegaan om het aantal tankstations met een franchiseconcept Shop & Go te verhogen met 10 à 20 per jaar”, aldus nog Lionel Desclée.
Bron: Retail Detail
1
DEC
DEC