De Algemene Verordening Gegevensbescherming (de “AVG”) is ondertussen meer dan een jaar in werking. Veel bedrijven zijn zich echter nog steeds niet ten volle bewust van het belang van een daadwerkelijk beleid voor de verwerking van persoonsgegevens (de “Gegevens”). Dit is des te meer het geval in franchisenetwerken waar de verwerking van Gegevens zowel intern als op het niveau van het netwerk is georganiseerd.
Het vraagstuk van de verwerking van Gegevens binnen een franchisenetwerk is complex en verscheidene oplossingen dienen zich aan in functie van de organisatie, de activiteiten en de behoeften van het netwerk en de bedrijven die er deel van uitmaken. Er bestaat niet één enkele standaardoplossing.
Deze bijdrage is niet bedoeld als een zoveelste uiteenzetting van de algemene regels van de AVG, maar om de fundamentele aspecten te behandelen waarmee franchisegevers en -nemers rekening moeten houden bij de verwerking van Gegevens. De rol van elke partij bij de verwerking van Gegevens van zowel werknemers als klanten krijgt hierbij bijzondere aandacht. Om het volledige artikel te lezen klik hier.
JAN