De Franse formule Tape à l’Oeil wil via franchising uitbreiden in Vlaanderen

Geplaatst door: Franchising Belgium

Onder de nieuwe formules die voor het eerst aanwezig waren op de beurs Franchising Vlaanderen die afgelopen oktober doorging in Flanders Expo te Gent, konden we kennismaken met de Franse formule Tape l’Oeil (TAO).

Tape à l’Oeil is gespecialiseerd in mode voor kinderen van 0 tot 14 jaar en heeft de intentie om zich gekend te maken in het Noorden van het land en er zich via franchise uit te breiden.
Om hier meer over te weten te komen ontmoette Franchisingbelgium.be  Grégory Van Velsen en Catherine Gils, de huidige Country Manager en Coördinator Manager Benelux.
Het was in 1996 dat het concept Tape à l’œil (TAO) het daglicht zag met de intentie om leuke en stijlvolle kwaliteitskleding te ontwikkelen voor kinderen van 0 tot 14 jaar en dat aan interessante prijzen. Oorspronkelijk werd TAO  gesponsord en opgericht door de onderneming Kiabi, in 2001 werd TAO onafhankelijk.
TAO heeft vandaag een netwerk van meer dan 300 winkels verspreid over 21 landen, waaronder 10 agenturen in België.
De formule deed zijn intrede in België in 2010 onder leiding van filiaalhouder Erwan Punelle (lid van de Mulliezfamillie*) die een eerste winkel opende in Froyennes in de provincie Henegouwen, gevolgd door een winkel in het centrum van Bergen die vervolgens zijn deuren sloot in 2013 wegens gebrek aan winstgevendheid. Een derde winkel opende in 2011 in Anderlecht (Brussel), nog steeds onder leiding van dezelfde partner.
Vanaf 2013 wijzigde het beleid. De winkel in Bergen sloot en de winkels in Anderlecht werden overgenomen door het moederhuis. Nadien breidde het netwerk uit met openingen in Nijvel, Aarlen, Hornu, Gosselies en Ukkel in 2013, Jemeppe, Couillet en Philippeville in 2014 om zo in oktober 2015 te eindigen met 10 verkoopunten, waaronder de winkel uit Froyennes die overgekocht werd van Erwan Punelle.
Tijdens het jaar 2016 gaat de ontwikkeling in België gestaag verder met een mengeling van agenturen en affiliaties, deze laatste vorm zal zich in Vlaanderen ontwikkelen aan een ritme van 3 winkels per jaar gedurende de 3 komende jaren. Een nieuwe tweetalige website, gewijd aan de Belgische markt, gaat online, evenals een Facebookpagina.
Een nieuw winkel zou de komende maanden haar deuren openen in Hognoul in de provincie Luik, nabij de winkel Ikea. Deze zal een nieuw concept van connected shop voorstellen, Jump Store.
De winkels hebben een oppervlakte van tussen 200 en 450 m² en de prijzen bedragen gemiddeld 12€ à 13€. Het stylisme wordt verwezenlijkt door Wasquehal in het Noorden van Frankrijk (in de regio Nord-Pas-de-Calais) en de twee fabrieken bevinden zich in Dhaka in Bangladesh en in Shanghai, China.
* De Franse groep Mulliez is een waar imperium met een zakencijfer van zo’n 70 miljard €, 400.000 medewerkers en met formules zoals Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Kiabi en Pimkie.