De Groep Colruyt heeft onlangs zijn jaarverslag van het boekjaar 2017-2018 gepubliceerd.
Franchising Belgium analyseerde in het bijzonder de activiteiten van Retail Partners Colruyt Groep, waaronder de franchise-activiteiten van Spar vallen.
Positief resultaat 2017-2018 voor de franchiseformule Spar
Een netwerk van 215 franchiseverkooppunten
In het boekjaar 2017-2018, dat einde maart 2018 werd afgesloten, openden 3 nieuwe Spar-supermarkten hun deuren, breidden 5 franchisenemers hun winkels uit en werden 8 Spar-winkels herontwikkeld volgens het nieuwe-generatie-winkelconcept. Slechts één franchisesupermarkt verliet het Spar-netwerk, maar bleef een grootafnemer van de groep.
Aan het einde van dit boekjaar was het nieuwe concept geïntegreerd in 19 Spar-verkooppunten.
In het volgende boekjaar 2018-2019 zullen nog zo’n vijftien andere franchisesupermarkten volgen en worden ze herontwikkeld volgens het nieuwe concept. Er zitten ook nog een zestal nieuwe verkooppunten in de pijplijn.
In de winkels van de nieuwe generatie noteerden de franchisenemers een omzetstijging van 8 tot 30% en ook het gemiddelde winkelmandje stijgt. Verse producten staan in de spotlight, zuivelproducten, vlees, kant-en-klaarmaaltijden, groenten en fruit vertegenwoordigen vaak meer dan de helft van de omzet. De omzet van deze franchisenemers is hoger dan bij de franchisenemers die nog niet zijn overgestapt op het nieuwe concept.
Sterke punten van het netwerk en redenen voor succes; opleiding franchisenemers Retail Partners Colruyt Groep
De franchisenemers van Spar worden uitgenodigd op grote inspirerende beurzen die twee keer per jaar plaatsvinden in het voor- en najaar en waar ze kennismaken met nieuwe productassortimenten, seminars en workshops.
De groep voorziet doorheen het jaar ook andere inspirerende en individuele trainingssessies (Excel, management, communicatie, enz.).
Wenst u meer informatie over het franchiseconcept Spar en Spar Compact, klik dan hier.
AUG