De franchiseformule van de Brusselse chocolatier Leonidas sloot zijn boekjaar 2017-2018 (eind juni) af met uitstekende resultaten: een omzet van 93,3 miljoen euro, een stijging van 8% ten opzichte van het vorige boekjaar, een bruto-exploitatieoverschot van 13,4 miljoen euro (+66%) en een nettowinst van 5 miljoen euro.
Dit boekjaar was een overgangsjaar voor de nieuwe CEO, Philippe de Selliers, met investeringen van ongeveer 6 miljoen euro, de vernieuwing van twee derde van het Directiecomité en een twintigtal nieuwe medewerkers voor het marketingteam.
Er werden nieuwe winkels geopend in luchthavens en er wordt gekeken naar de uitbreiding naar markten zoals China, Japan en de Verenigde Staten, maar Leonidas blijft focussen op de Belgische markt, waar de franchisenemers het meest actief zijn.
Een verhuizing van de fabriek?
In een interview zei CEO Philippe de Selliers dat er eind 2020 een beslissing wordt genomen over de verhuizing van de fabriek vanuit de historische hoofdzetel in Anderlecht.
Leonidas wil heel graag in Brussel blijven, maar de terreinen worden schaars in de Brusselse agglomeratie. Leonidas zal waarschijnlijk in de Brusselse rand moeten zoeken voor een nieuwe productie-eenheid. Leonidas wil zeker niet afzien van zijn productiemedewerkers met moeilijk te vervangen knowhow, noch van zijn administratief personeel.
Een nieuwe Manon met Ruby-chocolade
Chocolademaker Leonidas lanceert in samenwerking met Barry Callebaut, Ruby-chocolade die gemaakt is van robijnrode chocoladebonen.
De Ruby-Manon met een roze fluwelen topping, is vanaf 12 november in gelimiteerde editie te koop in de Leonidas-winkels.
NOV