In Groningen werd op 20 februari een eerste Nederlandse vestiging van de Tex-Mex, franchise-restaurantketen Chi-Chi’s feestelijk geopend. Niet zomaar een Chi-Chi’s, maar een Tex-Mex Burgers & Bar.
Een nieuwe formule die meer fast en casual is, met een minder uitgebreide kaart. Als het concept aanslaat, zal de keten dit ook in België lanceren.
Bij ons is de – van oorsprong Amerikaanse – keten met 14 vestigingen al vrij bekend, maar onze noorderburen moesten het tot voor kort nog zonder Chi-Chi’s stellen. Daar kwam verandering in met de opening van een eerste restaurant in de studentendstad Groningen. Midden in de uitgaansbuurt werd door ondernemer Aart Zoetbrood een franchisevestiging geopend, waar meteen ook een nieuw Chi-Chi’s–concept werd gelanceerd: de Chi-Chi’s Burgers & Bar. De Tex-Mex klassiekers zoals de fajita, burrito en grillgerechten vind je er niet, wel prijken er een uitgebreid aanbod Gourmet Burgers en de specialiteiten nacho’s, quesadilla’s en wraps op de menukaart. Ook de Chi-Chi’s branded cocktails zoals de margarita’s en mojito’s worden er gesmaakt. Verder onderscheidt dit nieuwe concept zich doordat het meer fast en casual opgezet is, op een kleinere oppervlakte.
Er is in Nederland ruimte voor minstens 40 Chi-Chi’s vestigingen waarbij de beide concepten naast elkaar kunnen bestaan. Op korte termijn wordt gekeken naar locaties zoals Zwolle en Enschede.
Als het ‘Burgers & Bar’-concept aanslaat in Groningen, denkt Chi-Chi’s erover om dit ook in België te introduceren. Concreet wordt daarbij gedacht aan studentensteden als Gent,Leuven, Antwerpen, Mechelen en Louvain-La-Neuve.
Vanuit België verovert Chi-Chi’s de wereld
De masterfranchise van de keten voor Europa, Azië en Noord-Afrika is in handen van Chi-Chi’s Europe, geleid door de Belg Francis Leroy. Hij lanceerde destijds Pizzahut in West-Europa en wil nu vanuit België internationale bekendheid geven aan Chi-Chi’s.
“Ik wil aantonen dat Belgen – door hun talenkennis en compromisdenken – in staat zijn om een wereldwijde restaurantketen uit te bouwen. Het concept van Chi-Chi’s is schaalbaar want het brengt een toegevoegde waarde en een nieuwe ervaring naar het bestaande restaurantlandschap in Europa. De populariteit van themarestaurants en de ‘wereldkeuken’ speelt eveneens in onze kaart,” aldus Francis Leroy, Algemeen Directeur van Chi-Chi’s Europe.
In Duitsland zullen dit jaar 4 restaurants openen in en rond Leipzig. In China – waar er al 2 restaurants zijn – komen er in 2015 nog 2 bij. In Marokko werd onlangs dan weer een voorakkoord afgesloten voor een Chi-Chi’s in Tanger. Casablanca moet er snel volgen.
Naast de internationale expansie blijft Chi-Chi’s zich focussen op de thuismarkt België. Zo wordt er concreet gezocht naar franchisenemers en geschikte panden in steden zoals Kortrijk, Gent, Oostende, Eupen en Huy.
Dit alles legt de restaurant-en bargroep geen windeieren: de omzet in de Benelux bedroeg vorig jaar € 13,7 miljoen (+44%).
Over Chi-Chi’s
Chi-Chi’s is een Tex-Mex restaurant & barconcept opgericht in 1975 in Richfield, Minnesota (USA). Vandaag zijn er al 14 vestigingen in België.De masterfranchise van de keten voor Europa, Azië en Noord-Afrika is sinds 2008 in handen van Chi-Chi’s Europe, geleid door de Belg Francis Leroy. De hoofdingrediënten van Chi-Chi’s bestaan uit de betaalbare, kwalitatieve en originele gerechten en de unieke belevingssfeer, maar ook uit de brede doelgroep bestaande uit jongeren, koppels, families en bedrijven.
Er zijn verschillende redenen om naar Chi-Chi’s te gaan. Zo is er elke weekdag een all-you-can-eat buffet, zijn er gratis Kids menu’s op woensdag, spare ribs à volonté op donderdag, kortingen voor studenten, party’s met cocktails en ‘Mariachi’ of ‘country & western’ livemuziek op vrijdag- en zaterdagavond, enzoverder. Ook kan je de gerechten er gewoon afhalen of thuis laten bezorgen.
FEB