Carrefour winnaar “Gekozen merk van het jaar 2023”

Geplaatst door: Franchising Belgium

Het merk Carrefour is “Merk van het Jaar”! Na een consumentenonderzoek door de onafhankelijke organisatie Nielsen, werd het label “Gekozen Merk van het Jaar” toegekend aan Carrefour door de organisatie “Gekozen Product van het Jaar België”.

Wat is “Gekozen merk van het Jaar”?

Het logo “Gekozen product van het jaar” wordt sinds 1987 erkend door 9 van de 10 consumenten in Frankrijk en wordt als maatstaf gebruikt voor productinnovaties die door andere consumenten worden toegejuicht.

Ook op de Belgische markt is het logo al meer dan 15 jaar niet meer weg te denken. Voor 2023 heeft het bedrijf een gloednieuw initiatief gelanceerd: “Gekozen merk van het jaar”. Dit initiatief heeft als doel een volledig assortiment onder de aandacht te brengen en consumenten te verzekeren over de kwaliteit en maatschappelijke engagementen van het assortiment. Het consumentenpanel kan een rol spelen in de productvoorkeur van mede-consumenten.

Hiervoor deed “Gekozen Product van het Jaar” beroep op de onafhankelijke instantie Nielsen die eind 2022 een studie organiseerde bij 10.000 consumenten in België. Zij konden de verschillende merken evalueren op basis van verschillende criteria zoals zoals aantrekkelijkheid, innovatief karakter, milieu- en maatschappelijke verplichtingen, enz.

Het assortiment van Carrefour

Dit assortiment vertegenwoordigt 26% van de totale verkoop van Carrefour België in waarde en 46% van de totale verkoop in volume. De missie van Carrefour is het beste beschikbaar maken voor iedereen. Carrefour-producten zijn gemiddeld 30% goedkoper dan die van andere grote merken. Om deze prioriteit met concrete acties kracht bij te zetten, lanceerde Carrefour in 2018 haar Act for Food-programma.

Carrefour

Wat maakt het verschil?

De kwaliteit van de Carrefour-producten en de vele maatschappelijke engagementen hebben onmiskenbaar bijgedragen bij het behalen van het label “Verkozen merk van het jaar”. Enkele voorbeelden:

  • De producten van Carrefour voldoen aan strenge specificaties die verder gaan dan de wettelijke vereisten inzake productsamenstelling, oorsprong van de ingrediënten en voedingskwaliteit. 
  • Carrefour is er trots op producten aan te bieden die smaak en voedingskwaliteit combineren door zout, suiker, vet en verzadigde vetzuren te verminderen. Deze aanpak heeft geleid tot de verbetering van meer dan 400 referenties en de ontwikkeling van meer dan 100 nutriscores. Vandaag heeft 53% (meer dan 4.500 referenties) van het assortiment een nutriscore A of B, wat aantoont dat de onderneming zich inzet voor de gezondheid van onze consumenten.
  • In dezelfde geest past Carrefour het voorzorgsprincipe toe door 128 controversiële additieven uit zijn voorverpakte producten te verwijderen, ook al zijn ze wettelijk nog steeds toegestaan.
  • De strijd tegen ontbossing is ook een kernpunt voor Carrefour. Producten zonder palmolie genieten de voorkeur, zoals het biologische assortiment van Carrefour, en zo niet, dan is de gebruikte palmolie gecertificeerd duurzaam (RSPO) en traceerbaar.
  • Carrefour is ervan overtuigd dat kwaliteit in de eerste plaats voortkomt uit smaak. Daarom worden de producten van het merk getest door panels van deskundigen en consumenten. Zolang het recept niet volledig bevredigend is, wordt het product herwerkt. Meer dan 200 Carrefour-producten worden gevalideerd door meesterkoks in België en dragen met trots het Mastercook-logo, een garantie voor een betere smaakkwaliteit.
  • Ten slotte wordt prioriteit gegeven aan een verantwoorde verpakking. In het kader van het programma “Act for Food” heeft Carrefour zich tot doel gesteld zijn plasticverbruik te verminderen en tegen 2025 100% recycleerbare verpakkingen te realiseren. Sinds 2017 is meer dan 3.000 ton plastic bespaard.