Carrefour Belgium schakelt een versnelling hoger met haar click & collect-dienst Drive. Om het Drive-netwerk sneller te kunnen uitbreiden, vereenvoudigt Carrefour de installatie van de ophaalpunten. Het is de bedoeling om deze service sneller uit te breiden naar alle Carrefour Hypermarkten en eveneens alle Markets uitgebaat in franchise.
Eind 2013 startte Carrefour als eerste Belgische retailer met een “drive”. Een goede twee jaar later acht de retailer het duidelijk tijd voor uitbreiding. Carrefour heeft namelijk besloten om de uitbreiding van het Drive netwerk te versnellen en de installatie van drives zelfs op kleinere plaatsen te vergemakkelijken. De infrastructuur van de ophaalpunten, die nu nog veel plaats inneemt en vaak erg moeilijk is te installeren is, wordt daarom verkleind. Daarnaast zet Carrefour volop in op de digitale mogelijkheden, zodat de klant zijn aankomst aan het ophaalpunt kan aangeven zonder zijn voertuig te verlaten. In de nieuwe, vereenvoudigde versie neemt Carrefour Drive nog slechts één of twee parkeerplaatsen in (te herkennen aan hun roze kleur).
Vereenvoudigde infrastructuur
De “nieuwe” drive biedt volgens Carrefour tal van voordelen voor de winkels. “Er zijn minder investeringen nodig omdat men kan besparen op de dakbedekking en op de identificatie- en de betaalterminals. De nieuwe infrastructuur is dus veel sneller en eenvoudiger te installeren. Bovendien moet men geen vergunningsaanvraag meer indienen bij de gemeente. Het enige wat moet gebeuren, is één of meerdere parkeerplaatsen schilderen. Vervolgens moet men alleen nog koelkasten en diepvriezers plaatsen waarin de bestellingen bewaard worden”, klinkt het.?
Primeur voor de Market’s uitgebaat in franchise
De franchise Carrefour Market aan de Waterloosesteenweg 609 in Brussel wordt als eerste met deze vereenvoudigde CarrefourDrive uitgerust. Daarna volgen “snel” nog andere franchisewinkels.
App om aankomst aan te geven
Bovendien lanceert Carrefour ook nog de nieuwe Carrefour Check In-app, een applicatie waarmee de klant kan aangeven dat hij/zij bij de drive aangekomen is. Het enige wat de klant moet doen, is de app downloaden in de App Store van Apple of in Google Play. Vervolgens geeft de klant een bestelling door op CarrefourDrive.be en gaat hij naar het geselecteerde ophaalpunt. Daar activeert hij de bluetoothfunctie (of de gps-functie) van zijn smartphone en maakt hij verbinding met zijn gebruikersaccount op CarrefourDrive.be. Daarna parkeert hij zijn wagen op de daarvoor voorziene parkeerplaats. Een Carrefour medewerker krijgt vervolgens een melding dat de klant bij het ophaalpunt is aangekomen en legt zijn bestelling binnen de vijf minuten in de kofferbak van de wagen. Tot slot betaalt de klant zijn bestelling met behulp van de betaalterminal die de Carrefour medewerker bij zich heeft.
Bron: Gondola
12
JAN
JAN