Zijn de Carrefour market-winkels van de groep Mestdagh helemaal identiek aan die van Carrefour Belgium? Zowel Mestdagh als de lokale franchisenemer voegen hun persoonlijke toets toe..
De winkel is 1200 m² groot en biedt 80 parkeerplaatsen. Modern ziet de nieuwe supermarkt er in elk geval uit. De glazen gevel brengt volop daglicht naar de winkelvoer. Dit is een market van de derde generatie, het nieuwste concept waarvan de krachtlijnen in Wetteren zijn uitgezet. Voor Mestdagh is het de tweede winkel in dat concept, na Hamoir.
De Mestdagh-touch
Operationeel directeur franchise Raphaël Boucher en franchisenemer Renaud Girboux ontvangen ons op de versmarkt. “We werken hand in hand met Carrefour, we volgen dezelfde folderpromoties en dezelfde prijzen. Maar we leggen hier en daar wel onze eigen accenten, vooral in vers”, bevestigen ze. “De afdeling groenten en fruit bijvoorbeeld wordt volledig aangestuurd door Mestdagh. We zetten in op producten uit de regio.” En dat communiceert de retailer ook nadrukkelijk in de winkel: “Mestdagh, mon maraîcher” (mijn groenteboer) staat op pancartes te lezen.
Franchisé Renaud Girboux
40% van de winkeloppervlakte is gewijd aan verse producten, maar de Mestdagh-touch is ook duidelijk in andere afdelingen. “We hebben een rijke traditie in kaas, en dat sterke punt spelen we ten volle uit. Ook vlees is een troef, goed voor 9% van de winkelomzet. We kopen het bij onze eigen producenten en we passen het aanbod lokaal aan.” In tegenstelling tot sommige andere Carrefour market-winkels van Mestdagh wordt vers hier 100% in zelfbediening verkocht. Het assortiment vis en vegetarisch is bovendien wat smaller dan bij de doorsnee market van Carrefour Belgium.
Lokale specialiteiten
Zoals veel supermarkten tegenwoordig, pakt ook Mestdagh graag uit met lokale producten. De ondernemers worden aangemoedigd om met plaatselijke leveranciers samen te werken. Franchisenemer Renaud Girboux contacteert zelf landbouwers en producenten uit de regio. Een meubel ‘Produits de notre terroir’ toont onder andere aperitieven van Philomène uit Vieux-Genappe, chocoladespecialiteiten van Olivier Molitor uit Genval of sappen van Verger de la Chise uit Incourt. Ook de versafdelingen brengen lokale producten: boter, yoghurt, quiches, een koeleilandje met stapels ”Tarte al Djote’, snijbietentaart, een Nijvelse specialiteit… Verder wordt er een volledige hoek van de winkel ingenomen door een mooi aanbod speciaalbier.
Sleutel op de deur
Voor franchisenemer Renaud Girboux betekent deze winkel een mooie nieuwe opportuniteit. Gedurende jaren had hij een AD Delhaize in Sint-Gillis, tot de winkel in het netwerk van Mestdagh kwam.
De winkel vlak bij de taalgrens ontvangt ook Vlaamse klanten. Qua concurrentie liggen onder andere Colruyt, Lidl en Intermarché in het marktgebied. Renaud Girboux bedient hier een totaal ander klantprofiel dan vroeger in Sint-Gillis. Uiteraard, is het geen stadswinkel. Het karakter is meer landelijk. De mensen zijn iets minder gehaast, dat is wel aangenaam, meer gezinnen en vrouwelijke shoppers.
Bron StoreCheck
20
AUG
AUG