Carrefour telt vandaag een indrukwekkend aantal lokale artikelen: meer dan 10.000 streekproducten van 728 producenten in heel België. Het aanbod van streekproducten wisselt naargelang de Carrefour-winkel, want de producten komen van kleine landbouwbedrijven. In deze bijzondere tijden is de samenwerking met lokale producenten belangrijker dan ooit want door de coronamaatregelen is de afzetmarkt van de lokale producenten beperkt, nu horecazaken en markten zijn gesloten. Daarom hebben ze dan ook toegang tot heel het netwerk van de franchisewinkels en niet enkel tot die in hun regio.
Het principe is het volgende: een lokale producent en een winkeldirectuer/franchisenemer sluiten een akkoord, zonder tussenkomst van de aankoopcentrale van Carrefour. Dit laat toe om te werken volgens de principes van de korte keten: de producenten leveren rechtstreeks aan de franchisewinkels. Ook past Carrefour zich aan het natuurlijke productieproces aan en respecteert de seizoenen en het tempo van de producent. Om een bevoorrechte relatie op te bouwen met de producenten, krijgen de producten een eigen plaats in de winkel. Carrefour garandeert transparantie over de herkomst en de authenticiteit van het product.
Het aanbod van lokale producten varieert van winkel tot winkel, omdat de producten afkomstig zijn van kleine boerderijen. Dat garandeert de versheid van de producten. Kleine producenten vergroten dankzij de samenwerking met Carrefour hun afzetmarkt. De klanten vinden authentieke producten uit hun regio in de rekken en Carrefour vergroot met dit aanbod dat de korte keten bevordert haar klanttevredenheid. In principe kunnen Carrefour-franchisewinkels samenwerken met boerderijen die gelegen zijn binnen een straal van 40km rond hun winkel (met uitzondering van winkels die gelegen zijn in Brussel). Omwille van de coronacrisis heeft Carrefour beslist om deze regel op te heffen. Carrefour-franchisewinkels kunnen nu samenwerken met producenten uit heel België.
De commercialisatie van lokale producten van bij ons werd in 2012 gelanceerd in de hypermarkten. Kleine lokale producenten hebben maar moeilijk toegang tot de rekken van de grootdistributie, en dit terwijl 70 procent van de consumenten het belangrijk vindt om de origine te kennen van wat ze eten. Daarom heeft Carrefour een charter ontwikkeld dat haar procedures aanpast aan de kleine structuren en werkwijzen van deze producenten. Hierdoor krijgen ze meer zichtbaarheid om hun producten aan te bieden aan consumenten in hun regio.
Neem contact op Carrefour Express of Carrefour Market voor meer informatie betreffende hun franchiseconcept.
APR