De Carrefour-groep presenteerde onlangs zijn financiële resultaten voor de eerste jaarhelft. Deze omvatten goede prestaties voor Brazilië, groei bij de huismerken en het digitaal segment, en minder gunstige resultaten voor Europa, met uitzondering van Frankrijk). Carrefour België, dat zijn omzet met 2,0% zag dalen, plaatst dit resultaat in perspectief en noemt het bemoedigend.
Gisteren presenteerde de Carrefour-groep zijn financiële resultaten voor de eerste helft van 2024 en omschreef die als solide. De vergelijkbare omzet (like for like) steeg in de eerste helft met 12,1% tot 44,863 miljard euro. De EBITDA steeg met 3,4% tot € 1,916 miljard en het courant bedrijfsresultaat (dat wil zeggen zonder de eenmalige, niet-recurrente posten) steeg met 6,2% tot € 743 miljoen.
Huismerken, marketplace en retailmedia in de lift
De groep wijst erop dat producten met het merk Carrefour steeds populairder worden en nu 37% van de verkoop van voedingsmiddelen vertegenwoordigen, een stijging van 2 punten over de afgelopen 12 maanden. Een andere reden voor tevredenheid is dat de e-commerce gestaag blijft groeien, met een GMV (Gross Merchandise Value) van € 2,8 miljard in de eerste jaarhelft, een stijging van 30% ten opzichte van H1 2023. De GMV is de financiële indicator die wordt gebruikt om het totale verkoopvolume op een marketplace te beschrijven. De GMV moet daarom niet worden verward met het omzetcijfer van de eigenaar van de marketplace, dat overeenkomt met de commissies die de marketplace in rekening brengt op deze verkopen. De retailmedia-activiteit van ‘Unlimitail’, de joint venture van Carrefour met Publicis, breidt zich uit. Het gaat ondertussen om een dertigtal partners uit 13 verschillende landen.
Brazilië sterk gestegen, Europa (Frankrijk niet meegerekend) blijft ter plaatse trappelen
Over de hele groep bekeken boekte Latijns-Amerika de beste resultaten. In Brazilië stegen de bedrijfsinkomsten met 45,7% tot € 366 mln., dankzij het opstarten van de winkels die werden overgenomen van het vroegere Grupo Big, de verkoop van onrendabele winkels en de omvorming van Carrefour-winkels tot Atacadão en Sam’s Club.
Frankrijk presteerde goed, met een bedrijfswinst die met 6,2% steeg tot €286 miljoen. Geconfronteerd met concurrentiedruk heeft Carrefour in de eerste helft van het jaar massaal geïnvesteerd in zijn prijzen en heeft het zich ten opzichte van zijn concurrenten geherpositioneerd op hetzelfde niveau als vóór de inflatiepiek.
Voor Europa (zonder Frankrijk) maakt de Groep gewag van “een moeilijk marktklimaat, gekenmerkt door zeer ongunstige weersomstandigheden in de meeste landen in het tweede kwartaal, met gevolgen voor de seizoensgebonden categorieën, met name non-food, en het hypermarktverkeer.” Carrefour legt ook uit dat de overname van 40 SuperCor-winkels in Spanje en de ex-Cora-winkels in Roemenië een impact hadden op de winstgevendheid op korte termijn. De bedrijfswinst voor de regio Europa daalde tot € 84 mln. Carrefour benadrukt de groei van zijn inkoopcentrale Eureca, die de Europese aankopen bundelt. Onder Eureca zitten inmiddels 21 grote leveranciers. “Tegen het einde van 2024 zal bijna 30% van de aankopen van nationale merken op Europees niveau gebundeld verlopen, in lijn met de doelstelling van 50% tegen 2026”, aldus het persbericht.
Carrefour België profiteert niet langer van het ‘Delhaize-effect’
En hoe zit het met België? De Belgische dochteronderneming beantwoordt die vraag in een eigen persbericht. De omzet van Carrefour Belgium daalde met 2,0%, maar het persbericht benadrukt dat dit op een uitzonderlijke vergelijkingsbasis was (+11,3% LFL in H1 2023), wat het – zonder deze concurrent bij naam te noemen – toeschrijft aan de verstoring die Delhaize ondervond gedurende een groot deel van het tweede kwartaal van 2023. “Over een periode van 2 jaar is de dynamiek positief, wat het succes van de huidige commerciële strategie weerspiegelt”, aldus nog het persbericht.
De klanttevredenheid was in het eerste kwartaal al gestegen ten opzichte van 2023 en deze trend zette zich voort in het tweede kwartaal. In het eerste halfjaar richtte Carrefour zich sterk op promoties en het verbeteren van de winkelervaring, met 11 nieuwe franchiseverkooppunten en 41 gerenoveerde winkels. Ook de e-commerce deed het opnieuw goed, met een stijging van 40% dankzij de nieuwe versie van de website.
Duurzaamheid blijft een belangrijke drijfveer voor de organisatie, met een vermindering van 20% van het energieverbruik in vijf jaar en een besparing van 16 ton plastics per jaar, door de nieuwe verpakkingen voor gehakt.
Bron: Gondola
JUL