Bpost is een van de kandidaten om de kranten- en tijdschriftenverdeler AMP en de bijbehorende franchiseketen Press Shop over te nemen. Dat zeggen meerdere bronnen.
De Franse mediamultinational Lagardère zette zijn Belgische persdistributieactiviteiten in het voorjaar in de etalage. Die omvatten voornamelijk AMP, de belangrijkste kranten- en tijdschriftenverdeler in ons land, maar ook de franchiseketen Press Shops en de pakjesdienst Kariboo!.
Een van de kandidaat-overnemers, zo vernam De Tijd bij meerdere bronnen, is het beursgenoteerde Bpost. Wie de andere geïnteresseerden zijn, is onduidelijk.
AMP en Bpost zijn geen onbekenden voor elkaar. Beide waren eerder dit jaar kandidaat voor het nieuwe kranten- en tijdschriftencontract. Dat voorziet zes dagen op zeven in de krantenbezorging aan huis, voor 7.30 uur. Bpost haalde het contract binnen. AMP haakte net voor de deadline af. Officieel om te focussen op zijn logistieke activiteiten.
AMP verdeelt net als Bpost kranten en tijdschriften. Niet bij de abonnees thuis, maar aan zelfstandige krantenwinkels, supermarkten, ziekenhuizen en benzinestations. Met zijn 250 Press Shops en Relay-shops (in stations, metro en luchthavens) beschikt het ook over een eigen franchisenetwerk. Ook dat staat in de etalage. In totaal heeft AMP in ons land 6.000 verkooppunten. Dagelijks verdeelt het meer dan 700.000 magazines (325 titels) en 550.000 kranten (175 titels). Het heeft daarmee 90 procent van de markt in handen, een machtige positie, zij het in een moeilijke markt.
Als Bpost dit distributiekanaal – inclusief negen grote verdeelcentra – kan overnemen, wordt het oppermachtig in krantenbezorging en krijgt het een ideaal netwerk op de beste lokaties in handen om ook andere producten af te zetten. Want de Belgische postgroep is natuurlijk ook geïnteresseerd in de pakjesdienst Kariboo! die AMP In mei vorig jaar opstartte. Die groeit als kool en telt nu al 700 ‘Kariboo-spots’, plaatsen in krantenwinkels en persverkooppunten waar bedrijven en particulieren pakjes kunnen ophalen.
Door de permanente daling van de brievenpost focust Bpost voor zijn groei vooral op pakjes, een markt die het vooral moet hebben van schaalgrootte. Het postbedrijf beschikt nu over 1.300 postkantoren en postpunten – waaronder een 40-tal Press Shops – en verstuurde vorig kwartaal 13,5 procent meer binnenlandse pakjes, de sterkste groei ooit. Maar de concurrentie staat niet stil, en voor Bpost is de pakjesmarkt de enige weg om op termijn te overleven. DHL ambieert een netwerk van 1.600 afhaalpunten (nu 600) in ons land, UPS nam onlangs de 1.000 Kiala-afhaalpunten over en DPD wil van 500 naar 1.400 afhaalpunten.
Lagardère wil al een tijdje af van zijn persdistributiedochters. Twee jaar geleden probeerde het de betrokken activiteiten in verscheidene landen (Spanje, België, Zwitserland, Hongarije en Canada) samen te verkopen, maar dat plan mislukte. Lagardère gooide het vervolgens over een andere boeg en pakt het dossier land per land aan. Eind vorig jaar verkocht het zijn Zwitserse dochter. Spanje ging eind oktober de deur uit. Nu is België aan de beurt. Lagardère wil de verkoop eind dit jaar rond hebben.
Bron: De Tijd
25
NOV
NOV