Volgens Luc de Baets, de algemeen directeur van Albert Heijn België, zijn inmiddels zo’n 1500 artikelen in de filialen bij onze zuiderburen ’typisch Vlaams’. Albert Heijn is sinds 2011 actief in Vlaanderen. Afgelopen week werd de 25e winkel geopend. Daarmee is de supermarktketen precies halverwege de ambitie om tegen eind 2016 50 Belgische filialen te hebben.
Terwijl concurrent Delhaize een zware reorganisatie doorvoert, en wil snijden in de loon- en arbeidsvoorwaarden, werft Albert Heijn bij elke opening fors aan. De teller staat nu op 1750 personeelsleden. Eind volgend jaar moeten dat er 2500 zijn. In het assortiment duiken steeds meer Vlaamse producten op. Zo zijn er recent 25 nieuwe soorten vlees in de Belgische schappen gelegd, van dunne lende tot gekruid gehakt. In vergelijking met een van de circa 800 Nederlandse Albert Heijn-winkels verschilt het assortiment in België 10 procent, aldus De Baets.
‘We worden steeds Vlaamser, maar je mag niet verloochenen dat je ‘heritage’ hebt, stelt de directeur. De Nederlandse kaas en vla liggen prominent in het rek. Net als de pindakaas en de chocoladehagel. Ook verkoopt Albert Heijn in België veel biologische producten en verse melk. ‘We willen de Vlamingen aan de verse melk hebben’, benadrukt De Baets.
De consument in Nederland profiteert ook van de Belgische groei van Albert Heijn. Online zijn in ons land zo’n 700 Vlaamse producten te verkrijgen. En in de Nederlandse supermarkten in het grensgebied is ‘Vlaams’ vlees te vinden. Enkele maanden terug kwam Albert Heijn in België nog onder vuur te liggen. Landbouworganisaties haalden flink uit omdat de Nederlandse grootgrutter zware neerwaartse druk op de leveranciersprijzen zou uitoefenen. De Baets ontkent. ‘We bieden marktconforme prijzen aan onze leveranciers.’ Hij zegt de problematiek inmiddels besproken te hebben met brancheorganisatie Boerenbond.
Bron : Distrifood
NOV