“Albert Heijn kan veel leren van Delhaize”

Geplaatst door: Franchising Belgium

Een eventuele fusie tussen Ahold en Delhaize kan een positief effect hebben op de supermarkten van Albert Heijn. Vooral op het gebied van assortiment kan AH veel leren van de Belgische supermarkten van Delhaize.

Dat zegt Rabo-analist Patrick Roquas in De Telegraaf. Volgens hem onderstrepen de woensdag gepresenteerde Ahold-cijfers de behoefte aan het samengaan tussen de Nederlandse en Belgische supermarktconcerns. ‘De kwartaalcijfers bevestigen de voordelen die een transactie kan bieden’, aldus Roquas, die wijst op de matige omzetcijfers van Ahold in de VS en de aanhoudende druk op de marges.

Babykreeftjes

Hij ziet culturele verschillen tussen Delhaize en Ahold niet als een al te groot struikelblok. De bedrijven zouden elkaar juist versterken. ‘Delhaize is bijna een culinaire supermarkt. Zelfs babykreeftjes liggen in het schap. Daar kan Albert Heijn, dat de laatste jaren op het gebied van assortiment nogal wat steken heeft laten vallen, nog wat van leren.’

Distributie en logistiek

De Belgen op hun beurt kunnen weer leren van de krachtige distributie en logistiek van Ahold. Samen zouden de bedrijven alleen al in huismerken een omzet van 20 miljard euro boeken.

Bron : Distrifood