Albert Heijn gaat online bestellingen gratis bezorgen, als die een Allerhande Box bevatten. Zo’n doos met verse ingrediënten laat consumenten toe in een half uur een maaltijd te bereiden. Een rechtstreekse aanval op het succesvolle Hello Fresh, dus.
Allerhande als culinair merk van Albert Heijn
De ontwikkeling van de vandaag voorgestelde Allerhande Box is een logisch vervolg op de strategische stap die Albert Heijn begin dit jaar zette met de opening van de nieuwe AH XL in Eindhoven. De keten wil consumenten immers omnichannel bedienen en inspireren: zowel online als in de winkel is het beantwoorden van de dagelijkse vraag ‘Wat eten we vanavond?’ topprioriteit.
In de XL-winkels, die zijn voorzien van een Allerhande Keuken, kookt Albert Heijn nu al voor zijn klanten. Maar ook online klanten kunnen vanaf nu via de Allerhande Box kiezen uit wekelijks wisselende gerechten. Daarmee wordt Allerhande ingeschakeld als ‘culinair submerk’ van Albert Heijn, dat de klanten steeds weer wil inspireren.
Gratisverhaal met interessante timing
Opmerkelijk is dat de Allerhande Box gratis kan worden afgehaald of bezorgd. Dit is frappant, want voor bezorgen en afhalen rekende Albert Heijn altijd een behoorlijke meerprijs aan, om de hoge kosten te drukken. Begin deze maand meldde nieuwkomer Picnic echter dat het online boodschappen gratis gaat bezorgen. Dat was mogelijk de inspiratie om de leverkost bij de Allerhande Box te laten vallen. Sterker nog: bezorging of afhalen van alle andere boodschappen in dezelfde online order als de Box wordt meteen ook gratis. Voor online bestellingen zonder Allerhande Box handhaaft Albert Heijn de kosten wel.
Dat betekent een interessante zet van de marktleider op het schaakbord van de online distributie, waarin veel aanbieders in een patstelling verstrikt zijn geraakt. Bezorgen is zó duur dat de klant een bijdrage moet doen in de kosten (bij AH geldt dat zelfs voor ophalen). Wellicht is de Allerhande Box een dusdanig margerijk artikel, dat het voor Albert Heijn de financiële pijn verzacht als het de online bestelling tóch gratis gaat thuisbezorgen. De box voor twee personen heeft een consumentenprijs van 35 euro, voor vier personen betaalt de klant 49 euro.
Alleen in Nederland, België volgt later
Met de Allerhande Box gaat Albert Heijn de concurrentie aan met Hello Fresh! en andere bezorgers van online bestelde maaltijdpakketten. Ahold heeft naar eigen zeggen een half jaar aan de ontwikkeling van de Allerhande Box gewerkt. “De box is binnenkort te bestellen via ah.nl”, zegt Ahold-woordvoerster Dagna Hoogkamer. Daarnaast volgt er later dit jaar ook een test met het aanbieden van de Allerhande Box in de winkel.
De Allerhande Box is wel alleen in Nederland verkrijgbaar, Belgische klanten van Albert Heijn moeten vooralsnog geduld hebben. Dat is opvallend, want Albert Heijn is toch één merk. “De reden is simpelweg dat je ergens moet beginnen”, zegt Hoogkamer. “We hebben nog veel plannen om de Allerhande Box te verbeteren met behulp van feedback die we van klanten krijgen. We willen hem ook in de winkel beschikbaar maken en we gaan dit ook in België aanbieden. Maar alles op z’n tijd.”
Een andere verklaring dat de Allerhande Box pas later in België verkrijgbaar zal zijn, is het gegeven dat België een heel andere culinaire traditie en beleving heeft dan Nederland. Dat is geen bezwaar gebleken voor de introductie van Albert Heijn op de Belgische markt, maar bij het samenstellen van gerechten voor een dusdanig andere doelgroep aan consumenten is tijd nodig.
Bovendien heeft Albert Heijn daarvoor in België ook nog niet de nodige schaalgrootte. Daar wordt volgend jaar wel een mouw aan gepast als de fusie met Delhaize een feit is: dan is Ahold Delhaize in een geheel andere positie om in de breedte een omnichannel offensief te ontketenen. Dit zal de Belgische online foodmarkt – die vergeleken met Nederland minder ver is ontwikkeld – een nieuwe impuls geven. Inderdaad, alles op z’n tijd…
– door Pascal Kuipers
– gepubliceerd in Food
20
AUG
AUG