Laten Nederlandse Albert Heijn-franchisers hun blik op België vallen? Is AH überhaupt van zin om in België op (korte) termijn meer franchisewinkels te hebben? Even kijken hoe dat zit.
“Zeker 10 tot 15 AH-ondernemers overwegen serieus vestigingen te open in België.” Dat meldde Distrifood onlangs. “België is een aantrekkelijk vestigingsgebied geworden, nu de AH-formule er floreert en de Nederlandse markt verzadigd lijkt. Bovendien anticiperen de ondernemers op een fusie tussen AH en Delhaize, die de sprong naar België vergemakkelijkt,” aldus nog Distrifood.
Wil AH zijn expansie in België zo versnellen?
“Een mogelijke weg is het kopen van een pand om dat aan Ahold aan te bieden. Ook Delhaize werkt met zelfstandig ondernemers en franchisecontracten; daar ligt dus een tweede route voor Nederlandse ondernemers.” Het gaat vooral om AH-ondernemers in de drie zuidelijke Nederlandse provincies, stelt Ton Croiset van Uchelen, directeur van het bestuursbureau van de AH-franchisers, en ook AH-franchisers die in België wonen, zouden er wel met een AH-vestiging aan de slag willen. “AH wilde eerst over zulke plannen niet praten met die ondernemers, maar dat is niet meer aan de orde. Er vinden nu wel gesprekken plaats en dat doe je toch alleen als je mogelijkheden ziet om er met elkaar uit te komen.” Laat AH de starre houding los om de expansie in België te versnellen?
AH heeft momenteel vijf Vlaamse franchisenemers
Onlangs meldde Albert Heijn dat het een 45-tal medewerkers zoekt voor een winkel die dit najaar in Beringen opent, als vijfde Limburgse winkel én als vijfde franchisewinkel. Albert Heijn werft aan voor uiteenlopende functies: afdelingsverantwoordelijken, winkelbedienden en jobstudenten, zowel deeltijds als voltijds. “Albert Heijn wil de persoonlijke kruidenier zijn, waar het goedkoop en plezierig winkelen is. Daarom staat werkplezier bij ons voorop, want mensen die met plezier werken, zorgen voor winkels waar mensen met plezier winkelen. Hoe doen we dat? Door afwisseling, persoonlijke aandacht, openheid, positieve energie en interessante arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Dat we daarin slagen, blijkt uit het winterrapport van onderzoeksbureau GfK: Albert Heijn behaalde in het nationaal GfK-supermarktenonderzoek de hoogste score qua uitstraling. Een geweldig compliment van onze klanten, dat te danken is aan onze fantastische medewerkers.”
“Lokale binding met klantenpotentieel geeft doorslag”
“Nu we stilaan een solide basis hebben, kunnen we overgaan naar de volgende stap,” verduidelijkt Luc de Baets, ceo van Albert Heijn België: “verder groeien, met franchisenemers. We willen met ondernemers in gesprek gaan die met ons concept in zee willen gaan. We weten stilaan hoe het in Vlaanderen werkt en loopt. Zoals steeds bij Albert Heijn zoeken we lokale binding. ‘Ken je klanten’ is ons motto. De lokale binding met ons klantenpotentieel is voor ons ontzettend belangrijk.” Wat dan met Nederlandse ondernemers die naar België zouden willen? “A priori zeg ik daar geen ‘neen’ tegen, maar ook bij de selectie hanteren we ‘lokale binding’ als een zeer doorslaggevend criterium,” benadrukt Luc de Baets. “Er zijn trouwens ook Nederlandse franchisenemers die al in België wonen.”
“Groeipotentieel is er sowieso. We blijven doorgaan.”
Blijft de target: vijftig winkels in 2016? “Dat blijft inderdaad het doel,” bevestigt Luc de Baets. “Voor onze unieke propositie – een verrassend assortiment tegen Hollandse prijzen, met een persoonlijke service – zijn er in de Belgische markt best wel mogelijkheden. Is expansie naar het zuiden des lands ook denkbaar? “We focussen ons op Vlaanderen. In 2016 zien we wel waar we dan staan en hoe we verder kunnen ontwikkelen. Tussen Nederland en Vlaanderen heb je cultuurverschillen, en die heb je tussen Vlaanderen en Wallonië ook, maar Ahold heeft ervaring met internationale expansie: zo zijn we marktleider in Tsjechië, met het enseigne Albert, waarin Spar is geïntegreerd.” Het stopt allicht niet bij vijftig winkels in België? “Neen, begin 2016 zullen we een nieuwe mijlpaal uitzetten. De groeiambitie is er sowieso. We blijven doorgaan.”
“De AH-formule in al haar duidelijkheid toepassen”
Terug naar de franchiseformule. Zijn er ook daarin cultuurverschillen tussen Nederland en België? “Allicht, maar onze filosofie is duidelijk: we beogen een open communicatie, zowel met klanten als met medewerkers, over onze verwachtingen. Elk kwartaal betrekken we de franchisenemers bij de gesprekken over participatie in de winkelgroepsdagen. We bieden de franchisenemers een opleiding aan in onze geïntegreerde winkels. Dat zal voor de uitbaters van Beringen het geval zijn, maar ook de bestaande franchisenemers kunnen er gebruik van maken. Wij dompelen hen onder in het Albert Heijn-bad en voorzien ook communicatie- en marketingondersteuning, en een campagne bij de opening; vervolgens is het aan hen om met het assortiment ondernemerschap te laten zien en de persoonlijke kruidenier te zijn.” Is een stipte executie voor u cruciaal? “Kijk, afwijking en differentiatie moet zeker kunnen, maar eerst moet je als winkeluitbater goed begrijpen wat de AH-formule inhoudt. In nauw overleg met ons category management is er zeker ruimte voor lokaal assortiment, maar om samen succesvol te zijn, moeten we de AH-formule vooral in alle duidelijkheid toepassen.” (jhv)
Bron Store Check
JUL